Anmeldelse av Orange Is the New Black - Sesong 4, amerikansk tv-serie fra 2013

Drama Spilletid: 60 minutter

Orange Is the New Black - Trailer for Sesong 2 17.04.2014

Orange is the New Black - Sesong 4

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.07.2016]

Sesongen begynner der den forrige sluttet. Mesteparten av fangene har smakt litt på friheten da det ble et hull i gjerdet. De har tatt seg ned til en innsjø der de har badet og kost seg. Men når fangene blir gjetet inn igjen bak murene, venter den harde realiteten på dem. Det er en kamp om å kontrollere territorium og ressurser de har tilgjengelig. Det blir heller ikke lettere av at det kommer en skokk med nye fanger som gjør at plassen blir enda mindre enn før.

Nytt av denne sesongen er at vi får hilse på en ny nazi vakt ved navn Desi Piscatella. Han kjører et jernhåndsregime som gjør livet for fangene enda surere. Vi får også hilse på TV-stjernen Judi King blir satt i fengsel og havner sammen med Chapman og gjengen. Det blir også et lik i lasten som må forsvinne. Dette er ikke alltid like lett å holde tett om bak murene. Piper får også sine problemer. Hun starter krig med noen nye fanger og øyner ikke helt hva hun har stelt i stand før det ting går ut av kontroll.

Fengseldirektør Caputo får også nok å stri med. Han har også et godt øye til en flott kvinne. I tillegg hører Lolly hører stemmer i hodet og tror statlige instanser er ute etter henne. Nicky kommer tilbake til fengselet med gamlegjengen etter en luftetur i et annet fengsel. Disse bruddstykkene er bare litt småteasing til hva som skjer i denne fjerde sesongen. Resten må du nesten oppleve selv...

Orange is the New Black er en serie jeg trodde skulle være veldig kjedelig og ‘jentete’, men jeg måtte virkelig svelge mine forhåndsfordommer. Det fordi serien har blitt en av mine yngslings-TV-serier de siste årene. For meg er det ikke riktig sommer før jeg kan pløye raskt gjennom en rykende fersk sesong av ‘Orange is the New Black’. Fremdeles vil jeg tro at det er flest kvinner som ser på, men det er igrunnen litt synd, for denne serien har veldig mye å by på. Rollefigurene er friske og vi kjenner oss igjen i dem, selv om vi faktisk er veldig forskjellig fra dem. Og karakterene blir i samspill med et gnistrende manus og herlige humorpoenger til en riktig så underholdende TV-serie.

Nå er vi kommet til fjerde sesong og jeg hadde høye forventninger på forhånd siden alle de foregående sesongene har levert så solid. Jeg kjente at jeg grugledet meg til å sette meg ned med serien. Jeg føler at jeg kjenner den fargerike gjengen i fengselet på godt og ondt. Alle rollefigurene er så menneskelige og er ikke jålet til. Dette er vanlige kvinner i alle aldre og fasonger. Jeg er blitt oppriktig talt glad i Piper, Crazey Eyes, Red til og alle de andre rollefigurene til tross for alle deres feil og mangler.

Første episode starter bedre enn forrige sesong. Det er masse spennende saker og ting på gang. Denne sesongen starter med et smell og fortsetter i samme friske spor som de andre sesongene. Jeg hadde trodd at manusforfatter og serieskaper Jenji Kohan skulle gå tom nå i fjerde omgang, men hun viser at hun også denne gangen leverer en sesong som er overraskende solid og ikke dårligere enn de foregående. Kohan klarer å bringe nytt blod inn i serien og episodene har både spennende og underholdende innhold som får meg til å se episode etter episode uten å gå lei.

Timene flyr imens man opplever sesongen. Derfor er det vanskelig å stoppe å se før det brått blir stopp på moroa og vi må vente et helt år på neste omgang. Serien har en fin balansegang mellom sine elementer av underholdning. Vi får både spenning og drama ispedd litt sort humor. Det blir selvsagt også en del parallelle historier som er vevd sammen på en herlig måte med fengselet som bindeledd. Vi får som vanlig et kobbel av rollefigurer som krydrer handlingen og gjør at det blir mye dynamikk i fortellervinkelen.

Vi kommer enda tettere på rollefigurene og får også vite mer om fortiden før de ble satt i fengsel. Dette sammen med plottet gjør at vi får en original og velfungerende underholdningsmiks. Vi følger de innsatte og deres voktere i både gleder og sorger igjennom deres hverdag i fengselsboblen. Handlingen føles både herlig, småintens og dyster til tider. Som seer blir jeg hele tiden utfordret til å velge hvilke side jeg står på i konflikter. Rollefigurene og deres handlinger er veldig menneskelige. De gjør feilsteg som alle andre og det skaper en fin troverdighet til materialet.

Man føler seg nesten som man er en del av gjengen i fengselet når man pløyer gjennom sesongen. De innsatte deler mye av sine private øyeblikk med oss. Jeg digger også at sesongen ikke har en klar hovedperson. Det gjør at også de små rollefigurene kan få tid til å skinne litt og være mer med å dra lasset. Det blir også en dramatisk avslutning på sesongen, noe som gjør meg spent på neste sesong. Fjerde sesong føyer seg fint inn i rekken over vellykkede oppfølgersesonger i Orange is the new Blacks serieunivers. Og selv om det er vanskelig å overgå den følelsen man fikk av å oppleve første sesong, så er det med glede jeg også ser tilbake på tiden brukt på denne sesongen. Når alt er over, har jeg også lyst på mer, noe som er et meget bra tegn.

31.08.2013 sier Pål Frostad: Jeg likte også denne serien. Den klarer å holde underholdningen oppe hele veien. Ser akkurat episode 10 nå. Kommer en anmeldelse om et par dager av første sesong når jeg har sett ferdig alt. Digger Netflix at de legger ut alle episodene samtidig. Det er dritt å vente :(. Da får det heller være at det blir lengre å vente på neste sesong ;)
31.08.2013 sier Grotlo94: Elska denne serien! Var så enormt kjekt og interessant! Men angra på kor kjapt eg blei ferdig med det då. Ein og ein halv dag seinare, så var eg ferdig og må derfor vente til neste vår på fortsettelsen. :(

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01