Anmeldelse av Silicon Valley - Sesong 3, amerikansk tv-serie fra 2014

Komedie Spilletid: 30 minutter

Silicon Valley - Sesong 3

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.07.2016]

Tredje sesong begynner rett der den forrige sesongen sluttet med at Richard Hendricks får sparken som toppsjef i Pied Piper. Men Hendricks får tilbudet om å bli ansatt som teknolgisjef i selskapet han selv startet. Dette liker Hendricks dårlig og truer med å slutte i selskapet sitt. Like etter blir Jack Barker ny sjef i Pied Piper. Han virker veldig hyggelig inntil han plutselig foretar seg bestemmelser om hvordan produktet de lager blir formet. Det liker gjengen dårlig da de ønsker helt andre retninger for produktet. Det er duket for krig innad i eget selskap...

For min del elsker jeg denne nerdete humorserien. Er selv utvikler og koser med derfor men en god del av referansene. Det er herlig å følge denne spesielle nerdegjengen. Jeg føler nesten at jeg blir et medlem i gjengen når jeg ser sesongen. Dette er en situasjonskomedie som tar for seg noen smarte dataprogrammere som holder til i Silicon Valley og utvikler et revolusjonerende filkomprimeringsprogram. Det jeg liker med serien er at vi får se hvordan nerdene utfolder seg i fri dressur. I det spesifikke fagfeltet deres er de svært dyktige som få, men på det sosiale sliter de litt mer. I denne serien får vi med andre ord en et humoristisk innblikk i IT-bransjen. Flere poenger tar bransjen helt på kornet, og de gjør serien verdt å se alene for.

Sesongen åpner med kaos. Denne sesongen handler om hvordan Pied Pipergjengen mister kontroll over produktet når de får en ny sjef over seg. Det blir en ny æra for den vimsete Richard. Det er heller ikke lett å både legge sjelen i et godt produkt og tjene store summer penger. Hoolie-sjefen Gavin Belson er også etter gutta. Han er mer skruppelløs enn noengang før og han fører som vanlig krig mot gutta i Pied Piper som han ønsker å knuse med alle midler. I tillegg får vi mer av den tidligere Pied Piper-ansatte ‘Big head’. Han er nerden som ikke eier talent, men har mer flaks enn de fleste andre. I denne sesongen får han 20 millioner dollar for å holde tett om alt han vet om Hoolis der han jobbet før. Erlich Bachmann er får en fot innenfor hos Big Head og blir forretningspartner med ham. Og som er som vanlig litt for grov i kjeften, lite gjennomtenkt, later som han er smartere enn det han er og alt for egoistisk.

Silicon Valley er skapt av Mike Judge og han regisserer også en del av episodene. Judge er mannen bak ‘Beavis and Butthead’ og kultfilmen ‘Office Space’. I mine øyne fremstår serien som en slags blanding mellom Arrested Development og Big Bang Theory, bare ikke like tøysete som noen av seriene. Likevel er en del av handlingen lett gjenkjennelig flau humor. Jeg blir ofte flau på Richard Hendricks vegne, fordi han sier rett ut alt han mener. Og når han skal forsøke å være morsom, forsnakker han seg ofte og kommer ut på tynn is. Det samme gjelder når han blir sint eller frustrert. Da buser han ut med alt, også selv til pressen.

Når sesongen kommer skikkelig igang er den skikkelig moro. Vi får se at selv konkurrenter kan hjelpe hverandre og at det kan bra selv om man ikke følger de vanlige ‘reglene’. IT-gutta fortsetter å famle seg rundt i forretningslabyrinten. De gjør omtrent alle feil man kan gjøre utenom på det de er god på å skrive kode. For de som har fulgt serien i de forrige sesongene vet vi at det gøye med denne serien er at det er flere skjær i sjøen enn man først aner. Nesten alt som kan gå galt gjør det, selv om de har mange oppturer også underveis. Vi får også se dem forsøke seg på damefronten med vekslende hell.

Jeg liker disse nerdene og ellers det persongalleriet som serien har å by på. Ja, nerdene er veldig stereotypiske, men det blir det også mye moro ut av. Sesongen begynte litt svakere enn vanlig. Men jeg liker denne sesongen bedre og bedre etterhvert. Det er også kult når serien veksler mellom drama og komedie, og skuespillerne takler bra denne hårfine overgangen mesterlig. Du trenger ikke være nerd for å synes denne TV-serien er morsom heller, men det hjelper kanskje litt. I min bok er dette den svakeste sesongen til nå, men det vil ikke si at jeg synes den er dårlig. Jeg ruller derfor en svak femmer på terningen for en serie som tar oss med på litt av et ‘berg og dane’-IT-eventyr.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Wall Street Journal

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Børning 2 - On Ice»