Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 6, amerikansk tv-serie fra 2010

Grøsser, Thriller, Drama

The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 5 26.07.2014   The Walking Dead - Trailer 03.11.2010   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 6 11.07.2015   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 4 21.07.2013

Walking dead - Sesong 6 - Iskald spenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.07.2016]

Den vesle inngjerdede bygden Alexandria har vært et trygt sted. Men nå lurer flere farer i kulissene enn bare horder med zombier. Det er nemlig alltid noen som er ute etter å skaffe seg bedre posisjon og å røve det andre har bygget opp i den nådeløse kampen om ressursene. Rick og gjengen får nok å stri med når de skal fø og beskytte Alexandria fra både ulvefolket og andre som truer deres eksistens. Det viser seg at det ikke bare er Rick og gjengen som har samlet seg i større grupper og kan slå fra seg. Vi følger det nådeløse spillet for at ‘familien’ skal overleve...

Det er gått litt over et år siden forrige gang jeg så Walking Dead. Første sesong tok meg med storm, men så har det vært litt vekslende kvalitet på de oppfølgende sesongene. Men stort sett har jeg likt det meste utenom sesong nummer 2 som var litt for seig etter min smak. Den forrige sesongen var en av de aller sterkeste for Walking Dead noensinne. Derfor gledet jeg meg stort til fortsettelsen. Det er noe med denne gruppen vi følger og hvordan de utvikler seg som gjør serien interessant. I begynnelsen var det kanskje litt mer rett frem, men nå har individene brent seg på å stole på nye mennesker de møter, så de er blitt mer kyniske.

Sesongen begynner i et steinbrudd der hoder av zombier truer Alexandria. Våre venner må finne en vei å lure dem bort på. Dette er en spennende innledning på denne sjette sesongen. Senere i episoden får vi forklart hva som egentlig foregår og hva som har skjedd i den ‘trygge’ lille byen siden sist.

Jeg synes ikke denne sesongen klarte å ta vare på det kule utgangspunktet som forrige sesong gav oss. Det kan ikke bare være enkelt å dra oppfølgersesonger i nye og nye retninger hver gang. For min del synes starten ble for tam og mindre engasjerende enn jeg hadde forventet. Men fortvil ikke, fordi sesongen kommer godt men sent. Men det tar noen episoder før Walking Dead-maskineriet ble så velsmurt som jeg hadde håpet på.

Det er omtrent det samme sporet hver gang Rick og gjengen finner et sted som er grønnere enn det de hadde fra, så er det som regel for godt til å være sant når det kommer til stykket. Manusforfatterne har gjort en god jobb med å skape scenarioer for hvordan gruppen skal overleve. Det er nok av utfordringer underveis og bare de sterkeste klarer seg. Det blir en del overraskelser. Flere må bøte med livet. Det skaper ekstra engasjement og man blir oppriktig talt trist når de må vandre inn over de endeløse jaktmarker.

Serien er stappet med sterke scener. Og alt er gjennomført i såpass seriøst dramauttrykk. Det kler denne serien og man avblåser den ikke med en gang som bare actionvås. Igjen får vi mørk og dyster handling i krysningen mellom desperasjon og å gjøre det beste for gruppen. Men det skal vise seg at ‘gruppen’ ikke bare er enig om alt de blir bedt om å gjøre. Vi følger som vanlig forskjellige sidehistorier og denne gangen synes jeg alle av dem er interessante. Vi får også puslet på plass nye og manglende brikker om sentrale rollefigurers fortid. Det går ikke alltid heltenes vei. Vi blir med på både deres oppturer og nedturer i kampen om å holde sammen for å overleve.

Jeg liker hvordan rollefigurene har utviklet seg. I begynnelsen var det mange som klagde på at Rick var for rettferdig og 'heltete', nå ser vi at han av erfaring er blitt like iskald som de han hatet tidligere. Det er ikke mye som skiller denne sesongens Rick fra The Governor som var Ricks store motstander i fengselssesongen. Vi får også se at det ikke alle går helt i samme retning. Noen blir mykere og vil trekke seg bort fra gruppen. Det er det mange som ikke tåler, særlig siden alle er kommet så tett på hverandre.

Denne sesongen begynner ikke så lovende i mine øyne. Alt bygger seg sakte men sikkert opp. Lenge ser ut til å bli en mer tradisjonell sesong, men så kommer den ene overraskelsen etter den andre til sesongen snus totalt på hodet. Episodene mot slutten er dødsspennende. Da sitter jeg ytterst på stolkanten og følger med. Sesongavslutningen er også en av de kuleste på lenge, jeg dør av spenning etter å se hva som skjer videre. Alt i alt er det bare småting som gjør at jeg ikke kaster sekseren på terningen etter denne sesongen. Det fordi dette er blant mine ynglingsesonger når den stormer på sitt verste.

23.05.2011 sier cuegirl: Fantastisk serie!

Følger tegneserien til punkt og prikke! <3
08.11.2010 sier Jacob: Brukt over en dag på å laste ned første episoden i HD! Gleder meg :)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Biojensen.dk
  • Serienytt.no
  • Filmforumet

«Dyrene i Hakkebakkeskogen»

«Manchester by the Sea»

«Min pappa Toni Erdmann»

«Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant»

«Assassin's Creed»

«Collateral Beauty»

«Miraklet på Manhattan»

«Mike og Dave Trenger Damer»