Anmeldelse av The Haunted Castle (Le Manoir du diable), fransk kortfilm fra 1896

Grøsser, Stumfilm

Verdens første skrekkfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.08.2016]

Vi skal tilbake til middelalderen i et klassisk slott. Dette slottet er hjemsøkt av djevelen. Det får de som befinner seg der smertelig erfare og blir lekt med på skrekkelig vis. Dette møtet med djevelen er nok ikke noe de uheldige personene i slottet kommer til å glemme med det første...

Dette er regnet som verdens første horrorfilm og skriver seg derfor inn i filmhistorien. Den er laget i 1896 og er på hele 3 minutter i spilletid. Hele filmen er gjort helt uten tekstplakater. Det setter krav til regien, men dette er bra gjennomført slik at man hele veien skjønner hva som skjer til tross for manglende tale og tekst. Det er med andre ord bra mimikk blant skuespillerstaben som får dette til å virke ganske dramatisk.

Filmen er langt unna dagens skrekkfilmers standard, men er likevel ganske fiffig laget for sin tid. Regissør Georges Méliès er en mesterregissør og er nok den største filmpioneren for sin tid. Han laget over 500 filmer, med det karakteristiske mesterverket Reisen til månen fra 1902 som sin mest kjente film. I denne filmen gyver han løs på skrekkfilmen med masse fiffige kameraeffekter. Méliès var en drivende dyktig tryllekunstner før han ble filmregissør, og det merkes i denne filmen som er full med mektige filmillusjoner.

Effektene går mye i at skumle folk forsvinner i løse luften som del av trolldom. Vi får se flaggermuser fly gjennom luften for så å forvandles til djevelen. Han kan trylle frem de mest skremmende skapninger og ting han måtte ønske. Selv skumle spøkelser blir tryllet frem. Men selv om dagens skrekkfilmer ofte har mer å komme med enn dette, føles denne kortfilmen fra Méliès hånd som bra imponerende forhold til tid. Jeg storkoste meg med filmen som er okei variert, selv om alt foregår i samme rom.

Om du er interessert i enten filmhistorie eller skrekkfilm, er dette noe du bør få med deg. Det skader ikke å se dette uansett, fordi man klarer helt fint å holde ut i litt over tre minutter uansett. Slutten er også filmens høydepunkt der den har gjemt mye snadder. Men selv om dette er svært tidlig i filmhistorien, føler jeg denne filmen kunne vært enda bedre gjennomarbeidet. Den er blant annet et stykke unna ‘Reisen til månen’ som kom noen år senere, men likevel et interessant lite filmprosjekt. Du kan se filmen i sin helhet under anmeldelsen.

Les mer om kortfilmen

Frankrike