Anmeldelse av Tempus Fugit, norsk kortfilm fra 2009

Drama, Thriller, Kortfilm Spilletid: 24 minutter

"Artig" liten sak

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 30.09.2016]

”Tempus Fugit”, eller ’tiden flyr’ på norsk, er tittelen på denne kortfilmen regissert Even Benestad (”Pushwagner”, 2009). Andreas Cappelen spiller Richard, en psykolog som har en pasient som hevder han vet nøyaktig når han skal dø. Så, en dag finner Richard ham død i sengen sin, uten å finne dødsårsaken i ettertid. Pasienten etterlater ham dog en liten boks med en antikk gjenstand i. Når Richard åpner boksen, stikker denne dingsen ham i håndleddet, tilsynelatende som et slags hissig ”dyr”.

Hjemme hos kona finner de sammen ut at tingen kan spå ens egen død hvis den blir brukt riktig. Richard får kona til å finne årstallet han skal dø, men vil ikke vite det, så hun skriver det opp på en lapp som han selv skal forsøke ikke å se på, enn så lenge. Men, skjebnen vil det annerledes, og dagen etter er det kona som dør. Hva skjer?!

Uten å røpe for mye av denne lille artige saken av en kortfilm, og mystiske gjenstand, kan det sies at man får tanker til titler som ”Cronos” (del Toro, 1993) og Phantasm (Coscarelli, 1979) mens det hele foregår.

Denne gjenstanden fører altså til at Richards hverdag blir rimelig snudd på hodet og han klarer ikke å slippe tankene fra den, forståelig nok. Hvem hadde ikke villet se på lappen når man kanskje var bestemt at skulle dø, og hvordan klarer man å la være og tenke på døden under slike omstendigheter?

Tematikken er selvsagt lite realistisk for så vidt, men Even Benestads filmatiske stil er dog naturlig troverdig og lite overdrevet eller svevende gjort. Bildene er i sort/hvitt, bortsett fra rødt blod, noe som interessant nok gjør den kanskje litt mer tidløs i setting og sted.

Historien blir blant annet grunnet dette, men også på grunn av øvrig tematikk, som en historie om liv og død, som en dommedagsberetning, kokt ned til og konsentrert rundt et personlig mareritt igjennom Richard og hans nærmeste.

Men hva handler filmen egentlig om? Kanskje er det det klassiske spørsmålet om å leve mens man gjør det, ikke tenke for mye på døden, selv om man i dette tilfellet altså vet når den kommer, og at den alltid vil komme.

Tiden, og livet går fort, og man vet dessuten aldri når det ender, noe som i seg selv kan være en skremmende tanke. Denne boksen blir slik en slags katalysator eller en belyser av dette fenomenet med oss mennesker, konkretisert i en liten konstruksjon og dings, en materiell ting som denne greia er.

En slik forbannelse eller forhekselsestematikk har man sett i mange skrekkfilmer før. Den som kommer borti, åpner eller er i omgang med gjenstanden blir forbannet og må dø, og så videre. (Tenk bare på videokassetten i "The Ring").

Det er morsomt å se den satt inn i en slik norsk sammenheng dog, og det er unektelig litt creepy å tenke på hva man selv ville ha gjort i en slik sammenheng. Lar man seg påvirke, tro og styres av en sånn dings og opplevelse?

I det hele tatt, er det gjenstanden som dreper, enten direkte, eller indirekte ved å gjøre oss livredde? Vi mennesker er lett påvirkelige, så det skulle ikke forundres!

Som skrekkberetning er den aldri voldsomt skummel eller utpreget regissert, til det er den for lavmælt, rolig og pent enkel. Helt greit for så vidt, den blir som sagt slik mer naturlig realistisk og jordnær norsk.

Som film blir dette derfor en slags lek med livets mange rare skjebner, utfall og hendelser, ispedd litt overtro og mystikk som er lett å like.

( Alle bilder er private skjermdump og tilhører eierne av filmen )

- Pushwagner - Friskt og fascinerende om sær skrue

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen