Anmeldelse av Forlat oss vår skyld, norsk kortfilm fra 2008

Grøsser Spilletid: 23 minutter

Hvem er egentlig mest syndig?

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 21.10.2016]

Tre italienere kjører seg bort på vei til en metalkonsert i Bergen og havner på et kristent kollektiv for ungdommer som drives av et strengt rituelt par.

Trond Fausa Aurvåg og Siren Jørgensen spiller det autoritære paret hvis adoptivbarn må underlegge seg deres harde hånd. De tre italienerne kommer brasende inn i middagsidyllen en varm og pen sommerdag. Kulturkrasjet er påfallende fra første stund altså, og man må humre allerede her overfor hvor småmorsomt dette møtet kan komme til å bli.

Regissør er Kjersti Steinsbø som i fjor langfilmdebuterte med det menneskelige og psykologiske dramaet ”Hevn”, også denne med Jørgensen i hovedrollen. Steinsbø utforsker i noe samme grad menneskelig psykologi også i denne kortfilmen, hvor nokså ekstreme typer mennesker altså settes opp mot hverandre.

Men, er det nå den uskyldshvite kristne familien, eller de svartkledde og tatoverte metalhuene som er de virkelig syndige her?!

Tematikken føles på en og samme gang morsom tilspisset, men også veldig lett gjenkjennelig. Utallige filmer har skildret overreligiøse mennesker, og tanker til både ”Children of the Corn” og annet kommer sigende hos undertegnede underveis.

Historien er slik kanskje ikke all verdens overraskende tross alt og utviklingen er ikke voldsomt grøssende, til det er den alt for karikert og typete, forutsigbar i tematikk og med tanke på felles skrekkfilmreferanser.

Hvem som egentlig er den mest syndige er også en klassisk problemstilling, samt dette som skildres rundt oppvekstkår, hevn og hva som former oss som mennesker.

Men, det er smått galgenhumoristisk gjort, og ikke minst proft pent og filmteknisk effektivt laget.

Dette inkluderer et par pene drømmer og flashbacks, samt at lydmessig og innen musikken brukes det da også musikk av blant annet gruppa Enslaved som disse tre italienerne skal på konserten til.

Hvorvidt regissør Steinsbø selv har erfart en kristen leirs vrede og moral vites ikke, men både budskap og effekt synes like fullt veldig sterk og effektiv i denne småvittige groteske leken med mennesketyper, etikk, moral og ikke minst et herlig spark til religion som ikke er vanskelig å like!

(Alle bilder er private skjermdump).

- Hevn - Solid regidebut i en film om menneskelige psykologimønstre

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen