Anmeldelse av Izzat, norsk film fra 2005

Action Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Urban Gangsterthriller

[Skrevet av: Halim Saghir, Dato: 18.10.2008]
Tre bestevenner fra barndommen av med Emil Marwa i sentrum havner utafor den skoleflinke sirkelen tidlig i tenårene. De gir her uttrykk for at de allikevel ikke ønsker å kjøre trikk eller buss i likhet med alle de andre "taperne" fra det pakistanske miljøet i Oslo. Dernest søker de snarveien til penger og lykke...og et lite brekk i regi av gjenglederen i filmen som her er spilt av Daud Mirza blir ti år senere bare blåbær for disse nå fullt utviklede storbygangsterne. Det er allikevel en kjensgjerning at kriminalitet ikke lønner seg, så gjengen faller sakte men sikkert fra hverandre av flere grunner som etterhvert peker mot Emil Marwas karakter. Som det seg hør og bør koker det ned til en hevngjerrig affære mellom de to mektigste rollene i filmen. Sett deg ringside og spenn magemusklene når hovedfigurene er klare til dyst og vær forberedt på en voldsom klinsj.

Første gang denne sjangeren er presentert på norsk, første gang regissøren havner på helaftens kinoplakat og manusdebut for forfatteren. Så mht at dette er en jomfrutur så er den absolutt godkjent og verdt å se! Språket gangsterne imellom skurrer, og inntrykket publikum sitter igjen med bryter med det man tidligere har forbundet med gangsterkarakteristikken. Staben bak "Izzat" sikter høyt, og treffer høyt. Fallhøyden er seff desto større men denne filmen har landet på beina hvis man ser den gjennom norske øyne, mens det pakistanske miljøet veit bedre enn som så! Svart terningkast: 3 Hvitt terningkast: 5

- Haram - Sinte, sure, bitre menn
- Den siste revejakta - Velgjort norsk krimdrama
- Varg Veum - Bitre blomster - Okei begynnelse for det store norske krimeventyret

25.03.2009 sier Mystika: Digga terningkastene dine! ;)
09.11.2008 sier cuegirl: Det er noe ved Izzat jeg egentlig ikke forstår meg på. Fordi x antall pakistanere har fortalt meg at perspektivet ikke er helt rett i den filmen..

Så! Hvordan ser man denne gjennom "pakistanske øyne"? Og hva handler det egentlig om? Synet på pakistansk kultur, eller at man vet en hel del om narkohandel og vold og hvordan dette egentlig foregår? For akkurat det er det ingen som har villet fortelle meg..

Halim, gjør et forsøk! Jeg er interessert!
18.10.2008 sier Pål Frostad: Synes Izzat var et friskt pust i norsk filmbrasje. Det er skjelden kost at man satser på action i lille Norge, og det synes jeg bør premeries.
22.06.2008 sier Soli76: IZZAT er en kjempe gode og vakker film som varme på det sterkeste også. :)

IZZAT er min beste norske film som eg har sett til nå.

Kjempe takk til Ulrik Imtiaz Rolfsen som hadde REGIEN på IZZAT også hadde MANUSET i lag med Leon Bashir. :-)

• StudVest

Norsk, Punjabi