Anmeldelse av Trolls, amerikansk film fra 2016

Animasjon, Eventyr, Familie, Fantasi, Musikal Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Trolls - Trailer 29.06.2016

Et audiovisuelt fargespetakkel til å bli glad av!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 20.10.2016]

Lykketrollet Poppy er den optimistiske lederen av Trollene, mens hennes motpol i Kvist byr på utfordringer innad blant disse trollene. Sammen legger de likevel ut på et eventyr for å redde vennene sine fra de stygge Bergenserne som elsker å spise lykketroll for å bli lykkelige.

DreamWorks Animation prøver å gjenskape noe av magien som var tilfellet med deres Shrek-univers, og lykkes egentlig ganske godt med dette. Her tenkes særlig mye på stemninger av moro, eventyrelementer og ikke minst en bruk av humor som funker ganske så bra.

De to motpolene i Poppy og Kvist illustrerer klassisk overtydelig filmatisk to personligheter hvor den ene er supernaivt overpositiv, hun elsker å synge og danse, og enser ingenting om det virkelige farlige livet der ute. Kvist derimot er fargeløs, taus og bitter, samtidig som han er logikeren og den viktige motvekten for å få lykketrollene igjennom dette eventyret.

Filmatisk glitrer fargene så sterkt i øyene våre, sammen med 3D, at småbarn trolig kommer til å sitte som forhekset, eventuelt få visuelt sukkersjokk, alt ettersom. Animasjonsmessig er det en stor bredde og kvalitet i ulike typer stofflighet og tekstur i materialer hos trollene, på begge sider av fargeskalaen og spekteret.

Litt tekstur er det heldigvis også i karakterene som gjør at vi blir både engasjerte, sjarmerte og ler av dem. Det er blant annet morsomt at Bergenserne er navngitt som de stygge og sure trollene, selv om bergensere selv kanskje ikke tar like hjertelig imot denne merkelappen.

Med haugevis av kjente popklassikere på lydsporet, inkludert nyere som Justin Timberlakes fengende ”Can’t Stop the Feeling”, fargelegges historien og stemninger som umiddelbart appellerer til både dansefot og smilehull! De norske talene, og sangstemmene, er dessuten veldig gode og solide med navn som Marion Ravn, Atle Pettersen, Siri Nilsen og Lise Karlsnes på stemmelista.

Det vil si… Filmen stinker da også på den annen side av både markedsplassering, kommersialisering og hele pakka, selvfølgelig, men det blir faktisk vanskelig å bli voldsomt grinete på disse naive og sjarmerende fargetrollene.

Til det er filmen alt for tydelig effektiv i sine begrensede men ærlige visjoner, med herlige enkeltkarakterer, en varm og treffende humor som vanskelig lar seg feile. Sagt på en annen måte så gjør ”Trolls” det den er ment til på en god måte, selv med overtydelige superkommersielle koblinger som vi voksne ser langt bedre enn barna.

En eneste stor tullefilm av en fargerik naivitet som man rett og slett blir glad og oppkvikka av!

(Foto/Copyright: 20th Century Fox)

- Alvin og gjengen 3 - Ekornene lærer en lekse på en øde øy
- Shrek 4 - Lykkelig alle sine dager - Et godkjent farvel med Shrek