Anmeldelse av Katteprinsen (Neko no ongaeshi), japansk film fra 2002

Eventyr, Animasjon, Familie, Fantasi Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: Alle år

Snakkende katter fra en parallell verden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.10.2016]

Haru er en ung jente som en dag redder en merkverdig katt fra den sikre død i trafikken. Etter redningsdåden takker katten henne og sier at han vil gjøre opp for seg ved en senere anledning. Allerede samme kommer kattekongen og hans hoff og takker henne personlig og forteller henne at dagen etter vil hun oppdage mange gledelige overraskelser. Det blir en helt usedvanlig dag for Haru og hun får besøke kattekongeriket. Der møter hun både den selvopptatte kattekongen og den karismatiske og elegante katteprinsen. Men reisen blir ikke helt som forventet for Haru...

Jeg elsker Studio Ghibli og så derfor så jeg frem til denne filmen som jeg ikke hadde sett før. Jeg har ikke sett så mange katteeventyr før og det mest magiske var kanskje Disneys Aristokattene. Det mest klassiske eventyret da jeg var barn om katter var ‘Katten med støvlene’, men dette var virkelig andre boller. Mye mer avansert, interessant og mystisk. Det tar også litt tid før katteeventyret kommer skikkelig i gang, og bra er det fordi da rekker vi å bli kjent med rollefiguren Haru i sine vanlige omgivelser først.

Filmens eventyr er gjort i forskjellige steg. I hvert steg utvikler eventyret seg og mer og mer av den eventyrlige verdenen kommer til syne. Først kommer kattene på besøk i vår verden. På kattekontoret får vi se at ting er litt annerledes enn den verdenen menneskene lever i. Der lever vesener med sjel. Når et menneske legger sjelen sin i å skape noe, fylles det med en sjel. Derfra blir Haru tatt med seg på en reise til kattekongeriket. Dette kongeriket kan minne litt om det vi treffer i Harry Potters parallelle magiske univers til vårt eget.

Alt føles som en blanding mellom eventyrlig stemning. Hovedrollefiguren Haru er en jente i sin beste alder. Hun fremstår som naiv, uskyldig og usikker, men etterhvert får vi se at hun gjør jobben sin i sin komplekse fremstilling, selv om hun ikke akkurat er den tradisjonelle eventyrfilmhelten. Hun får flere advarsler om å dra til katteslottet, men trosser den. Derfra vet vi aldri hvor eventyret skal ta deg hen. Hva skjer når hun kommer til slottet? Blir hun fanget der? Hvordan vil eventyret utvikle seg? Kan man bli forelsket i en katt, eller en verden? Det er mange spørsmål, svarene får du underveis.

Jeg er litt barnslig av meg og liker å drømme meg bort, derfor slo Katteprinsen an hos meg, men jeg vil nok tro at dette vil passe barna best. Eventyret er passe enkelt og forstå og det er god moral i historien. I tillegg er alt dubbet med norske stemmer som er gjort i grei ånd, særlig er Harald Heide-Steen dyktig og herlig i sin dubberolle som Kattekongen. Filmen er også passe lang så de minste ikke mister interessen. Alt er over på litt over en time.

Personlig synes jeg dette var ganske så underholdende, men ikke fult så magisk som de aller beste Studio Ghibli-produksjonene, men det gjør jobben sin. Animasjonsstilen er gjort med tegninger i realistisk stil som er både detaljrike og livaktige. Håndverket er bra, men det mangler noe til nivået til eksempelvis mesteren og skaperen av Studio Ghibli, Hayao Miyazaki. Men alt i alt er dette en godkjent Studio Ghibli-produksjon som leverer varene og de har laget en film som de minste lett kan bli glad i. Terningkastet for min del ligger mellom en svak femmer og en sterk firer, men velger femmeren fordi dette er noe barna godt kan berike seg med og drømme seg bort med.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

• StudVest