Anmeldelse av Side om side - Sesong 4, norsk tv-serie fra 2013

Komedie Spilletid: 24 minutter Aldersgrense: Alle år

Side om side - Sesong 4

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.11.2016]

Jonas er helt knust etter at Maria gikk fra ham. Frode Pedersen blir ny regionsjef i Jernia og blir veldig høy på pæren. Celine Kopperud reiser til India for å finne seg selv. Og Gullestad starter egen singelklubb. Dette og mye mye, mer setter naboskapet virkelig på prøve på Granli...

Side om side har vært et friskt pust inn i Nordmenns lørdagsunderholdning i flere år nå. Det er noe over den lette, trivelige og hverdagsunderholdningen som slår inn hos folk. Vi kjenner oss igjen i rollefigurene og det de opplever. Noen ganger blir ting veldig flaut, og da i alle fall jeg se litt bort, men i det store og det hele befester også denne sesongen seg som en av de beste norske komiseriene på lang tid. Sesong for sesong blir vi mer kjent med rollefigurene og skuespillerne blir også bedre og bedre på å tolke sine roller. Det som var litt krampaktig i første sesong, er nå borte og vi aksepterer mer hvordan rollefigurene er og reagerer.

Helt i begynnelsen av sesong fire slippes en bombe av en avsløring som snur opp ned på veldig mye i serien. Det livlige paret Jonas og Maria går fra hverandre. Det vil si at det Jonas trodde var ungen deres, viser seg å være en annens. Dette poenget virket veldig billig og unaturlig i serien, fordi det ikke passer helt med hvordan Maria pleier å være og slik vi ser henne for oss. Men når jeg først får innfunnet meg med den nye situasjonen, føler jeg serien begynner å levere igjen. Men når Marie Blokhus ikke holder på med andre prosjekter, var dette med på å vri serien inn i en ny æra.

Det skjer veldig mye moro i denne fjerde sesongen av Side om side. Frode holder på å lage chips. Lisbeth roter seg stadig opp i nye problemer. Det er morsomt når lisbeth sier hun skal til frisøren for å slippe unna svigermor. I vill desperasjon sier hun at hun skal ta permanent, og dagen etter får hun høre at svigermor kommer på besøk, det betyr at hun må ta permanent for å ikke vise at hun har løyet. Jonas er blitt et vrak. Han lever i en svinesti med pizza som eneste føde og dermed pizzaesker overalt i leiligheten. Frode blir også en uspiselig regionsjef i Jernia. Dette er med på underbygge spliden mellom Frode Pedersen og Christian Kopperud. Den nye makten til Frode som regionsjef går til hode på ham. Det er flaut når Frode forsøker å si at han har it-faktor og forsøker å ligne på Johnny Depp.

Frode drar på teambulding med Jerniagjengen fordi han ikke vil handle med Lisbeth. Lisbeth på sin side gjør alt for å slippe å være sammen med svigermor, og synes det er skikkelig kiipt når svigermor har kjøpt nye gardiner til Frode og Lisbeth uten å være med selv fordi det var 70% avslag på dem. Vi får også se hva som skjer med Jonas. Han har jo et helt hus bare for seg selv. Men det går ikke lang tid før han får seg leieboer. En hyggelig homofil kokk, ved navn Tommy, flytter inn hos Jonas Kvåle. Jonas forsøker å date i matbutikken. Men det går ikke lang tid før Jonas blir forelsket i Kopperuds kvinnelige assistent, Silje. Men kjærligheten er en lang og tornefull vei.

Alt i alt er jeg er godt fornøyd med denne fjerde sesongen som virkelig leverer varene og befester sin posisjon som høydepunktet for mange Nordmenn på lørdagskvelden. Og selv om vi får se veldig lite til Maria, savner jeg ikke henne så mye. Håper bare at videre sesonger klarer å holde samme kvalitet som denne, da har vi mange gode år foran oss med naboene i fornøyelige ‘Side om side’.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01