Anmeldelse av Allierte (Allied), amerikansk film fra 2016

Action, Drama, Historie, Romantikk, Thriller, Krig Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

"Casablanca"-style fra Zemeckis

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 24.11.2016]

I 1942 forelsker en amerikansk spion seg i en fransk agent under et farlig oppdrag i Casablanca. Senere gifter de seg og flytter til London, men en dag får han plutselig vite at hun kanskje ikke er den hun har utgitt seg for å være…

Regissør Robert Zemeckis står bak alt i fra ”Tilbake til fremtiden”-filmene, via ”Forrest Gump” til ”The Walk” fra i fjor. Historiene hans pleier å være særegne og engasjerende, og i ”Allied” drar han også frem et pardrama som fenger sånn passe.

Brad Pitt og Marion Cotillard i hovedrollene som de to agentene er både stødige og pene å se til. Pitt ser ut som han er sminka både fysisk og digitalt nesten i hjel, for aldri har Pitt sett glattere og yngre ut i huden. Cotillard får på sin side glitre og spiller godt i denne ”Casablanca”-aktige agentfilmen.

Handlingen utvikler seg sakte. Vi er midt oppi krigsårene, og førstedelen i Casablanca er underholdende nok. Selve tvisten i historien kommer ikke før over halvveis i historien, og tempo i Zemeckis regi føles noe treigt og mangler et par gir for å bli voldsomt revet med av.

Visuelt sett er Zemeckis også glad i å bruke spesialeffekter, og det er da virkelig mye pent å se på her, men noe er også tydelig etterpålagt en greenscreen.

Et par krigsscener er dessuten på grensen til voldsomt melodramatisk overdrevet, som når Cotillards figur føder under et bombeangrep, eller når et fly nesten styrter midt i hodet på hovedpersonene!

”Allied” blir litt gammeldags, både i all sin enkelhet, safe regi og i uttrykk. For mange kan dette være mer enn nok og filmen er unektelig grei som underholdning.

På den annen side blir den liksom aldri kjempespennende, veldig rørende eller medrivende, mer som noe midt i mellom. Det er eksempelvis irriterende at spenningen i plottet er så lett å gjennomse, samtidig som at forholdet mellom hovedpersonene ikke helt river og sliter i oss.

Zemeckis føles som å flørte litt med gode gamle Hollywood med denne filmen, og med lekre Cotillard og Pitt i sentrum blir det da også helt greit.

(Foto/Copyright: United International Pictures)

- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

• The Telegraph
  • Indiewire.com
  • Wegotthiscovered.com
  • Moovy.dk
  • Starburstmagazine.com

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»