Anmeldelse av Skam - Sesong 3, norsk tv-serie fra 2015

Drama Spilletid: 25 minutter

Skam - Sesong 3

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.12.2016]

Sesongen begynner treffende med en dundrende festscene akkopanjert av Sandra Lyngs nye dansbare partylåt ‘LiQR’. På toaletten sitter Isak og gutta å røyker dop imens de sankker om jenter. Teamet kommer inn på at Isak ikke har hatt jentekjæreste før. Vi ser at dette plager ham og da en jente kommer inn på toalettet, kysser han henne foran alle gutta for å være kul. Jenta heter Emma og er ny på skolen, og etter dette kysset henger hun etter Isak overalt hvor han er, men Isak er mer interessert i visse andre. Vi merker raskt i første episode at Isak ikke er så hypp på jenter og kikker på en ny kjekk og mystisk gutt på skolen. Han heter Even og er litt av en kul fyr som Isak begynner å treffe så ofte han kan. Men er Isak homo? Og kommer han i så fall ut av skapet?

Da er jeg endelig tilbake i Skam-land etter noen måneders pause. Ja, jeg var sent ute og så ikke Skam før sensommeren en gang. Digger denne serien som tar tenåringer på alvor. Serien tar pulsen på elevers hverdag i og utenfor skolen. Jeg føler jeg kjenner Skam-gjengen litt gjennom de to første sesongene. Denne gangen er jentene mer i bakgrunnen. Vilde vil ha med folk til kosegruppen i revyen. Der er selvsagt Sanna og Eva også med på kosegruppen. Noora er i London sammen med William og ringer ofte på videotelefon, men plutselig kommer hun hjem igjen. Sanna setter også folk på plass som vanlig på reflektert vis.

Etter første sesong der førsteklassejenta Eva som satte standarden satte Skam igjen med et pang. Andre sesong fulgte opp med det ultimate drømmeforholdet mellom feministjenta Noora og hunken William. Derfra tenkte jeg at en tredje sesong kanskje ikke hadde mer materiale å stille opp med, men der tok jeg feil. Liker den nye retningen som tredje sesong tar. Det er spennende å flytte fokus fra jentene som hovedperson til Isak. Og om du ikke trodde forholdet mellom Noora og William kunne toppes, så føles Isak og Evens forhold Skam til nye dimensjoner. Det er nesten elektrisk hvordan denne dansen foregår der to stykker går å skuler på hverandre og ikke kan si høyt at de er homo. Det er derfor det er greit å ha noen jentekjærester som cover.

Igjen får vi den litt dokumentariske Skam-stemningen med masser av SMS-er og sosiale medier integrert som en naturlig del av handlingen. Skuespillet er også svært naturlig. Det blir ikke så mye tid til de andre rollefigurene i Skams tredje sesong. Naturligvis blir det veldig mye innhold med Even og Isak. Kjærlighet er vakkert på film uansett kjønn og det viser denne tredje sesongen av Skam til gangs. Liker at Skam bygges rundt homofil forelskelse og er med det med å bryte med ned fordommer. Jeg vil også tro at Skams tredje sesong gjør det lettere å være homofil i Norge, siden serien er med å gi unge homofile en stemme. Følte også jeg fikk et innblikk inn i de homofiles problemer, utfordringer og kjærlighet. Vi blir tatt med på Isaks reise fra ut i fra skapet og inn i sine første famlinger med en gutt.

De tre Skam-sesongene er ganske så forskjellige. Alt begynte med det mer normale og så blir ting mer og mer intenst, sesong for sesong. Denne sesongen er den jeg føler er mest spesiell og jeg følte jeg fikk et innblikk i en verden jeg visste lite eller ingenting om. Med andre ord følger Skam opp suksessen i denne tredje sesongen og viser at serien tar opp aktuelle emner som unge har godt om å vite noe om, og ikke minst at serien viser dette i et format og form alle unge omfavner og synes er inn. Vi får en flott oppbygning i tredje sesong og slutten er også meget passende med litt medfølgende julestemning og en fin avrunding på det hele. Nå gleder jeg meg bare til neste sesong, og lurer fælt på hvem som blir hovedperson.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Filmhjerte.blogg.no

«Dyrene i Hakkebakkeskogen»

«Manchester by the Sea»

«Min pappa Toni Erdmann»

«Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant»

«Assassin's Creed»

«Collateral Beauty»

«Miraklet på Manhattan»

«Mike og Dave Trenger Damer»