Anmeldelse av Passengers, amerikansk film fra 2016

Eventyr, Drama, Sci-Fi, Romantikk Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 9 år

Fin innpakning, mer vimsete og hul inni

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 21.12.2016]

Om bord på et romskip på vei til en ny planet våkner en av de 5000 passasjerene på grunn av en feil, 90 år før tiden. Han står etter hvert overfor valget mellom å leve alene resten av livet, eller å vekke opp en av de andre passasjerene for å få selskap, vel vitende om at han dermed også ødelegger dennes sjanser for et liv utenom denne romferden.

Morten Tyldums Hollywood-sci-fi har store navn som Chris Pratt og Jennifer Lawrence i hovedrollene som disse to stakkars oppvåknende passasjerene. Pratt i rollen som teknikeren Jim Preston er både sjarmerende og handlekraftig, dog klassisk småkomisk i sitt ansikt og uttykk. Dette passer filmen godt i dens første del, hvor humoren og vittighetene føles gode for stemningen i filmen.

Litt mer gravalvorlig blir det dog etter hvert når han bestemmer seg for å vekke opp Lawrences karakter, Aurora Lane. Hun tror først at romskipteknikken har feilet også henne, som med Jim, men får etter hvert snusen i at han vekket henne med vilje.

Stemningen forsures slik raskt, og desperate og handlingslammet klarer de heller ikke å vende tilbake til dvale i søvnkapslene, og spørsmål som hva de nå skal gjøre der oppe blir fort en del av hverdagen for dem.

Rent tematisk er det svært mye interessant og spennende Passengers sneier innpå, både av tidstematikk og fremtidsproblemstillinger. Noe pensles det naturlig nok innpå, som teknologi som ikke funker slik den skal, hva man eventuelt skal gjøre i en slik desperat situasjon, og så videre.

Annet forbigås mest i stillhet, som hvorfor det ironisk nok ikke går an å kontakte hjelp utenifra, annet enn å vente 55 år på et svar(!). Vi mennesker er riktignok alt for optimistiske på vår egen teknologis vegne og har troen på vår ufeilbarlighet, men likevel, det skurrer litt her og der får en si, inkludert innen fremtidens etikk og moral!

Det litt rare med Passengers er hvordan den i starten føles som usikker, usikker på om den skal være en dramakomedie, thriller eller mer rett frem troverdig drama rundt en fremtidig romferd til en ny befolkningsdyktig planet.

Pratts nevnte komiske blikk og øyebruk er slik vanskelig å ta helt alvorlig, og utover i historien vris det mer om mot et tungt drama med thriller- og skrekkpreg som dessverre aldri griper så godt om oss som den føles forsøkt å gjøre.

Visuelt sett er dog Passengers skikkelig snasen å se på. Romskipsutformingen, dets teknologi og finish, er til å spise opp og fascinerer godt. Det er på dette nivået Tyldums film føles å funke best, som en veldig pen skildring av en fremtidig reise for folk mot en ny planet. Den gir også mye rom for tenking i oss som ser historien, og det er mye interessant som altså berøres.

Dramaet mellom Pratt og Lawrence skildres godt nok av disse to stjernene, men de makter aldri å gjøre oss voldsomt emosjonelt deltakende i dem, av en eller flere merkelig grunner. Noe av dette skylles nok et tidvis overtydelig manus og oppførselsmønster fra Jim og Aurora, hvor det er fint lite nyanser mellom de opplagte tingene de sier eller uttrykker, og de mer dypere psykologiske sidene ved dem.

Man sitter også lenge og tenker på hvorfor man ikke kunne byttet rollene om, hvor hun er den som våkner, ikke ham. Da kunne vi blitt spart for unødvendige underliggende meninger som at Jim føles som en trengende mann, som vil ha sin kvinne, der oppe i det ensomme mørket. Hadde hun gjort det samme? Og i så fall, hva hadde det sagt om henne, og så videre?

Til slutt er den vittigheten filmen tilbyr i starten borte, mens spenningen og engasjementet ikke er i nærheten av det den burde være. Tyldums regi er ikke så særegen medrivende man hadde håpet, og mange av spørsmålene som belyses skippes glatt over, for så bare å fokusere på forholdet mellom Jim og Aurora i stedet. Til slutt føles den ganske kald og sjarmløs, skjønt altså veldig pen og vakker, fra filmteknisk spesialeffektavdeling.

(Foto/Copyright: United International Pictures)

• Austin Chronicle
  • Reelviews.net
  • San Francisco Chronicle
  • The Playlist
  • Philadelphia Inquirer
  • Time
  • New York Magazine (Vulture)
  • Seattle Times
  • Chicago Tribune
  • Indiewire.com
  • Rollingstone.com
  • Moovy.dk

«Dyrene i Hakkebakkeskogen»

«Manchester by the Sea»

«Min pappa Toni Erdmann»

«Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant»

«Assassin's Creed»

«Collateral Beauty»

«Miraklet på Manhattan»

«Mike og Dave Trenger Damer»