Anmeldelse av Blame!, japansk film fra 2017

Animasjon, Sci-Fi, Anime Spilletid: 105 minutter

Dystopisk fremtidsanime fra Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.05.2017]

Inne i en enorm, selvreplikerende by som er fast bestemt på å eliminere alt liv, dukker den mystiske einstøingen Killy opp for å lede siste rest av menneskeheten. Han er en helt som han søker megastrukturen på jakt etter mennesker med Netterminal-genet. Det skal gjenopprette mennesket som den rettmessige herre i denne futuristiske verdenen. Genet regnes imidlertid for å være ikke-eksisterende, og megastrukturen er beskyttet av roboter, som systematisk utrydder mennesker når de identifiserer genet i dem. Killy kommer til slutt over en liten landsby og møter Cibo. Hun er en kvinnelig cyborg på oppdrag. Vi blir med Killy og menneskene i kampen for å redde menneskeheten...

Filmen innledes med zuru som forteller at ingen vet når verden ble forandret. Plutselig en dag startet smitten og menneskene mistet evnen til å ha tilkobling til byen. Etter det utvidet byen seg av seg selv. Mennesker ble sett på som illegale innbyggere og utryddet. Alt dette skjedde lenge før zuru ble født. Videre kan det legges til at det finnes en elektrisk barrieregenerator. Med den kan tilkoblingen til byen opprettes uten at vokterne blandet seg inn. Hvis noen kobler seg til får hun kontroll over byen. For lenge siden hadde alle mennesker netterminal-genet, og alle kunne koble seg til, nå er det mye vanskeligere.

Jeg er stor fan av Anime, og ble derfor veldig glad da jeg så at Netflix kom med en japansk Netflix-original i animasjonssjangeren. Ble også ekstra glad når jeg så at filmen også befant seg innenfor sci-fi-sjangeren som jeg elsker. Filmen baserer seg på cyberpunk-tegneserien fra Tsutomu Nihei som så dagens lys i 1998. Har ikke lest tegnserien, men etter å ha sett filmen følte jeg dette hadde mange kule elementer ved seg.

Sci-fi-stemningen i filmen er faktisk ganske så kul. Vi besøker en dystopisk fremtid. Menneskene har på seg noen drakter med mye teknologi. Slik de ser ting sine hjelmer minner mer om et dataspill. Vi får også oppleve cyborgs og andre tøffe elementer. Roboter som kryper på alle fire forsøker å drepe mennesker sammen med de mer fryktede, kraftige menneskelignende vokterne. Det er mange fraksjoner med mennesker, cyborgs, voktere og roboter som alle er på sin side i kampen.

For selv om animasjon i vesten er laget for barn, satser japanerne også på animasjon for ungdom og voksne. Blame! er et godt eksempel på dette med blod og mye annet skummelt som ikke passer så godt for barna. Filmen har japansk tale så du må være opplagt til å lese mye tekst om du skal ha maksimalt utbytte av filmen.

Tegningene er flotte med et litt 3D-aktig preg og filmen gir oss et bra inntrykk fra første stund. Ansiktene er veldig hvite og skinnende. Hvis noe skulle vært endret så skulle jeg nok ønsket meg flere actionsekvenser. Det blir mye samtaler. Det er også mye fokus på nære bilder som gjør det enklere for animatørene med mindre bevegelse i tegningene. Det gjør at filmen innimellom føles litt stillestående. Vi får dog flere kule sekvenser i filmen som når våre venner løper og hopper alt de er god for gjennom byen. Noen av animasjonssekvensene mot slutten er ekstra vakre, særlig scenen der den lyshårede jenta forsøker å koble til slik at hun redder byen.

Alt i alt er dette en fin animefilm med herlig sci-fi og god dybde. Om Netflix lager flere animefilmer så er jeg klar til å ta i mot. Det mangler dog noe for at dette skal bli det mesterverket jeg håper på, men om du er animefan eller elsker dystopiske og futuristiske filmer, så er dette noe du bør prøve deg på. Som sagt så har filmen noe å gå på mot de aller beste animeklassikerne men jeg synes så absolutt Netflix får godkjent for å ha skapt en fin animasjonsfilm med en kul verden og fiffig konsept.

[ Filmen kan sees på Netflix ]

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

• Psagmeno.com