Anmeldelse av Noe som skjedde på jobben, norsk kortfilm fra 2017

Kortfilm, Action, Komedie

Sjarm, action og humor går hånd i hånd

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.05.2017]

Kortfilmen starter på en avsidesliggende bensinstasjon. Vi får virkelig følelsen av å være langt ute på landet, da en geit kommer spankulerende forbi. I kassen sitter Jensen og blar i et blad, imens Kai Ove vasker og ordner bensinstasjonen. Like etter kommer den lokale politimannen Svein Eilert på besøk med hunden sin, Kojak. Politimannen vil ha hjelp til å reparere bilen og Kai Ove vet akkurat hva som er galt. Jensen må fikse bilen til Svein Eilert, men trenger å hente deler i byen. Og imens passer Kai Ove kassen. Når en kvinne med motortrøbbel med den voldelige eksmannen etter seg dukker opp, får Kai Ove brått litt mer ansvar enn forventet...

Regissør Vidar Tevasvold Aune står også bak kortfilmen ‘Noe som skjedde på veien’ som undertegnede satte stor pris på. Jeg elsker all den herlige actionen og humoren i Aunes filmer, og det mangler ikke på det i denne også. Filmen er skapt med stor dugnadsånd, men til tross for et lavt budsjett kan filmskaperen være godt fornøyd med denne filmen som ikke mangler noe til tross for høye ambisjoner. Aune har med andre ord klart å mestre alt han forsøker seg på i denne filmen og det drypper tilbake på filmen i all sin gutteaktige sjarme og filmentusiasme.

Digger den sjarmerende stilen i filmen. Filmen har et meget kult fotoareide med varierte kameravinkler og et friskt bilde. Liker hvordan de mer actinopregede sekvensene er gjennomført. Kul detalj sett bakfra når motorsykkelen spinner i grusen på vei ut på veien, uten at vi får se hvem som kjører. Filmen veksler mellom å fortelle hva som skjer med alle de involverte rollefigurene etterhvert som de trer inn og ut av handlingen. Dette er gjort på svært effektivt vis og gjerne i små men selvforklarende scener.

Liker alle detaljene mellom slagene som er med på å sprite opp underholdningsverdien i filmen som vaskingen til Kai Ove. De absurde tankene til hans, som da vi får se hvordan det ser ut når en geit går amok på en campingplass og det flyter av blod, ofrene ligger strødd og det høres skrik. Men filmen tar virkelig mer av i det herlige hjørnet når Kai Ove får passe sjappa alene. Da prøver han hagla inne og storkoser seg.

Rundt 9 minutter inn i den 15 minutters lange produksjonen skifter filmen litt karakter. Da blir den mer actionpreget og med mer nerve. Liker at Kai Ove prøver å spille helt, men at filmen klarer å overraske oss med hva som skjer. Denne filmen er med andre ord langt i fra så forutsigbar som jeg hadde trodd på forhånd. Jeg elsker også måten filmen blir fortalt på. Denne geiten er også med å live opp historien, og gjøre filmen mer absurd.

Skuespillerprestasjonene er også bedre i denne siste kortfilmen til Aune. Spesielt er Svein André Hofsø Myhre et funn, som en virkelig stor fargeklatt og sjarmklump av en skuespiller som gjør denne filmen til noe helt spesielt. Rune Nilson er som vanlig artig, her i rollen som politimannen Svein Eilert og Jan Sælid leverer også en passe komisk rolle som Jensen. Vegar Hoel spiller bøllen og Evy Kasseth Røsten ekskona hans.

Jeg elsket entusiasmen i ‘Noe som skjedde på veien’, men ‘Noe som skjedde på jobben’ føles enda bedre gjennomført. Vidar Tevasvold Aune har tatt steget videre og leverer en film som er midt i underholdningsmørøyet av det jeg elsker med kortfilm: de sære, men morsomme, små filmene som får frem humøret i deg. Filmen både sjarmerer og får meg til å le med et kult bygdeunivers. Dette er en folkelig kortfilm som gikk rett hjem hos meg. Håper jeg en dag vil få se en langfilm signert Vidar Tevasvold Aune som en real norsk actionkomedie. Det hadde vært en film å se frem til, men om du får sjansen så er ‘Noe som skjedde på veien’ og ‘Noe som skjedde på jobben’ vel verdt å få med seg.

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen