Anmeldelse av Bill & Ted's Excellent Adventure, amerikansk film fra 1989

Eventyr, Komedie, Sci-Fi Spilletid: 90 minutter

Tidsreise redder Bill og Ted fra å stryke i historie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.06.2017]

Bill og Ted er to skoleelever som holder på å stryke i historie. Det eneste som kan redde dem fra det er om de får A på en muntlig fremføring dagen etter. Men Bill og Ted kan nærmest ingenting om historie, og bare et mirakel kan redde dem nå. Faren til Ted sender ham på militærskole om han stryker på skolen. Så skjer det mest utrolige i Bill og Teds liv så langt. Plutselig dukker en telefonboks ut av ingenting og de møter en middelaldrende man som sier han kommer med viktige nyheter.

Bill og Ted blir instruert i hvordan de kan reise i tid med telefonboksen og som om ikke det var nok, møter de også noen tidsreisende versjoner av seg selv. Bill og Ted drar nå ut på et eventyr tilbake i tid for å bringe mange historiske personer tilbake til 1989 for å ha dem med i den muntlige fremføringen sin. Men mye kan gå galt med de halvsløve dudene som må nå tilbake til fremføringen sin, fordi tiden går selv i 1989 selv om de reiser i tid. Derfor må de følge med på klokken, ellers når de ikke tilbake til å redde fremtiden sin...

Denne filmen var sikkert mye kulere på 1990-tallet enn den er i dag. Første tanke er at filmen låner en del fra ‘Back to The Future’-filmene. Men bortsett fra en del tidsreisemoro er resten i en litt annen gate enn ‘Back to The Future’. Rollefigurene Bill og Ted er nesten som en mindre smart versjon av Wayne og Garth fra Wayne's World (1992). Det er ikke vanskelig å se at Bill og Ted har vært inspirasjon for Mike Myers’ Wayne som også likte rock og ropte ting som ‘Party on Dudes!’ og ‘Excellent!’. Bill og Ted er også veldig gode på luftgitar og vi lærer at de kommer til å bety mye fremtidens musikk.

Det blir en del morsomme scener ut av at våre to tilsynelatende mindre smarte ‘fuck ups’ møter på kjente personer i fortiden som filosofen Socrates, hærføreren Napoléon Bonaparte, erobreren Djengis Khan, musikkgeniet Ludwig van Beethoven, Presidenten Abraham Lincoln og av en eller annen merkelig grunn også Billy The Kid. Bill og Ted lirer av seg noen tankeløse morsomme replikker innimellom som da en hertug på 1400-tallet vil putte dem i ‘iron maiden’, tror de selvsagt de skal henge med heavy metal-bandet og synes det er ‘Excellent!’. Det blir også en god del andre friske utsagn og morsomme situasjoner som oppstår når eldre tid møter vår tid, som da Napoléon spiser is for første gang eller tar vannskliene på vannparken Waterloo.

Jeg elsker filmer som har en liten del sci-fi i seg og det har denne i form av tidsreiser. Er stor fan av tidsreisefilmer som Terminator, Looper og Back to teh Future. Ved første øyekast låner ‘Bill and Ted’s Excellent Adventure’ heftig fra andre filmer og TV-serier. Det mest nærliggende er at det er en link til britiske Doctor Who som også reiser i tid med en telefonboks. Men selv om filmen inneholder tidsreiser, er ikke dette stort å skryte av sci-fi-messig. Likevel synes jeg det blir noen artige parodier på tidsreiseparadokser fra de mest typiske filmene i sjangeren. Selve tidsreiseeffektene er heller ikke stort å rope hurra for. De er nemlig gjennomført med veldig tidlig bruk av dataeffekter. Disse effektene merker vi at mangler detaljer og blir veldig enkle sammenlignet med dagens svært avanserte muligheter på det punktet.

Skuespillet er også litt 'over the top' til tider. Og selv om dette er filmen som var med på å gjøre Keanu Reeves (Matrix, Speed) kjent, synes jeg ikke han klarer å overbevise med sine skuespillerkunster i denne grunne komedien. Til det faller han litt for mye ut av rollen og jeg tror ikke på de pappreplikkene han fremfører. Da synes jeg nesten Alex Winter er hakket mer troverdig.

Dette er en grei ungdomskomedie, men ikke så mye mer enn det. Det skjer for mye rare og ulogiske ting. Jeg synes det tar kaken når Ted klarer å falle ut av en rustning og da lurer den sikre døden. Nå er nok ikke denne filmen laget for å bli tatt seriøst på noe som helst plan, men selv om filmen hadde en del sjarme til tider og en del morsomme scener, synes jeg ikke dette holdt helt til mine forventninger til filmen. Til det er filmen litt for enkelt skrudd sammen. Likte dog slutten ganske godt og synes filmen var ganske severdig. Derfor ruller jeg en sterk treer på terningen, på grensen til en firer.

- Bill & Ted's Bogus Journey - Dudene må kjempe seg tilbake til livet...

- De Tre Musketerer - Småplatt musketereventyr
- Critters - Vokser i underholdning med hvert gjennomsyn

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Fast-rewind.com

Engelsk, Tysk, Fransk

Interscope Communications, De Laurentiis Entertainment Group (DEG), Nelson Entertainment, Soisson/Murphey Productions