Anmeldelse av Run Faster, norsk kortfilm fra 2017

Action Spilletid: 45 minutter

Underholdende og actionpreget novellefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.06.2017]

I starten av filmen introduseres alle de viktige rollefigurene. Filmen åpner med at den harde halliken Olav setter seg en sprøyte. Deretter introduseres historien fra forrige film. Politikvinnen Liv løper etter kriminelle Jan. Når hun når ham igjen roper hun at han skal stoppe. Hun får ham i bakken, men han stikker en kniv i henne. Akkurat da kommer sønnen hennes forbi. Den unge kvinnen dør i det kirkeklokken ringer.

To år senere kommer Jan (Pontus Olgrim) ut av fengsel. Nå vil han ta hevn hevn på Olav. Han får med seg bodybilderen Rocco (Daniel Stisen) for å ta igjen på Olav (Dennis Storhøi), som stoppet ham i første film. Det gjør at alt ender i et nytt fartsfylt løp med store konsekvenser for mer enn bare Jan...

‘Run Faster’ er novellefilmoppfølgeren til kortfilmen ‘Run’. ‘Run’ var noe så spenstig som Haugesunds første actionfilm. Jeg likte ‘Run’ veldig godt da jeg så den og derfor gikk jeg løs på oppfølgeren med friskt mot. Allerede fra starten av merker jeg at denne filmen vil være større enn sin forgjenger. Vi får noen kule treningssekvenser i begynnelsen med den store og muskuløse kroppene til Daniel Stisen og Roar Stormo i fokus. Filmskaperen liker å kryssklippe mellom sekvenser fra nåtid og fortid. Dette er hyppig brukt gjennom hele filmen. Vi får blant annet noen sterke scener i det politikvinnen dør og vi får se moren gripe ut etter sønnen som skjønner at mamma er borte.

I oppfølgeren er alle skuespillerne nye, bortsett fra han som spiller sønnen til politikvinnen (Enrique Ekrene som Benjamin), til tross for at en del av de gamle rollefigurene er beholdt. Men det går heldigvis lett å sette seg inn i hvem som er hvem i oppfølgeren. Rollelisten preget av større navn som Dennis torhøi og Silje Reinåmo, samt en del ‘up and coming’-skuespillere som Daniel Stisen og Pontus Olgrim. Skuespillerne har ikke fått betalt i denne filmen derfor vil det være litt dumt av meg å nevne navn, men deres prestasjoner varierer noe. Noen er mer trygg på seg selv enn andre og noen gir for mye på. Men i det store og det hele fungerer de bærende rollene svært godt.

Igjen er det regissør Cato M. Ekrene som står for regi. Ekrene har mange jern i ilden for tiden med flere mulige spillefilmprosjekter på trappene. Ekrene har utviklet seg en del fra første omgang. Første film var hadde en dramapreget action. Andre film er mye mer actionpreget på alle mulige måter. Run Faster er udiskutabelt en mer ambisiøs film enn den første. Denne filmen krever mye mer fra både skuespillere og staben bak. Filmen er også hele fire ganger så lang med sine 45 minutters spilletid og dermed en film som krever mer å gjennomføre. Det er lett å se at Ekrene har hentet inspirasjonen sin fra actionpregede Hollywood-filmer. Også musikken er litt mer Hollywood-aktig som en litt typisk bakgrunn for action og handling. Replikkene kunne nok ha vært litt mer finpusset og mer naturlige enkelte steder.

Vi får en mye røffere og mer skitten film på flere vis enn første omgang med Run. Det involverer både et røft språk med mye sterke gloser, en del sexscener, mye slåssing, en masse kriminelle, narkotika og horer. Sexscener som foregår litt utenfor kameraets fokus. De er slik at vi skjønner hva som skjer, selv om vi ikke får se edlere deler i aksjon. De kriminelle rollefigurene er utrolig ‘tøff i trynet’. Det er ikke så mange helter i denne filmen utenom gutten som opplever mye sorg. Resten er mer eller mindre bitre eller bare ‘bad boys’. Men til tross for at det er mye røff vold som del av actionen, er det involvert mye følelser som står bak handlingene.

Første film var litt mer nedstrippet, imens andre omgang sparker til deg fra alle kanter. Det er en veldig kul og røff kamerabruk i filmen med mye sirkulerende kamera og andre kule kameraeffekter. Det ser ut som om skuespillerne koser seg på jobb i filmen og gir mye av seg selv. Filmen er veldig actionorientert og forsøker å gi oss underholdning hele veien. Det blir nesten litt krampaktig til tider, men likevel klarer filmen å underholde meg greit. Det blir også denne gangen en løpsjakt i filmen, bare denne gangen er den enda mer intens. 1000-lappen fra første filme er også med i oppfølgeren. Filmen bygger bra opp mot det som skal komme. Det blir litt av et oppgjør på slutten.

Denne filmen er veldig rå hele veien. Noen ganger synes jeg nesten det blir for mye av det gode, men i forhold til at denne filmen er laget på dugnad er det imponerende å se hva filmskaperne har fått til med så få ressurser. Filmen er også veldig underholdende hele veien, men det er ofte vanskelig å få slikt til å fungere helt knirkefritt, og denne filmen har sine små skjønnhetsfeil. Det hadde dog vært spennende å se en spillefilmversjon av dette konseptet. Det kunne blitt et skikkelig friskt innslag i norsk filmindustri.

- Run - Haugesunds første actionfilm er underholdende!

- Kampen mot vekten - Interessant dokumentar med en modig kvinne i spissen

Les mer om kortfilmen

Norsk, Dansk

Manuelfilm

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»