Anmeldelse av Shaft, amerikansk film fra 1971

Action, Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 16 år

John Shaft er kulheten selv!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.06.2017]

John Shaft er en farget politietterforsker i Harlem i New York. Han har et stort temperament som blir et problem for politiet. Etter en episode der han kaster en gangster ut av et vindu, slipper han såvidt suspensjoner. Samme dag dukker den svarte mafiabossen Bumpy Jonas opp på Shaft’s kontor. Han tilbyr ham et oppdrag om å finne Bumpys datter. Hun skal være kidnappet av en Mafia-bande som konkurrerer med Bumpy om narkotikamarkedet. Shaft tar saken men får uventet motstand da mer enn bare de kriminelle er ute etter ham og han må passe på så han ikke blir lurt inn i en felle...

Filmen begynner med et oversiktsbilde av en kvarter med masse mennesker. Opp fra en og ut på gaten kommer Shaft i Richard Roundtrees skikkelse og han viser til og med fingeren til en bilist som komer for tett på ham. Og da skrues den utrolig tøffe og funky themmusikken på skapt av Isaac Hayes, for et yngre publikum er han mest kjent som stemmen til Chef i South Park. Dette ble et musikktema som til og med mottok Oscar og fremstår som veldig kult den dag i dag.

I løpet av de første minuttene identifiserer rollefiguren Shaft som en politimann med attityde og karakter. Shaft er kvikk i replikken og tøff. Han er populær hos damene og alle de kriminelle hater ham. Shaft er dyktig i jobben sin som få og tåler en trøkk når han må slåss. Han er som en slags farget versjon av Dirty Harry, men føles som en unik rollefigur, uten å forsøke å kopiere Clinter’n.

‘Shaft’ var en av de første svarte filmene som ble en suksess. Dette kalles en såkalt blaxploitation-film. Det var denne filmen og ‘Sweet Sweetback's Baadasssss Song’, begge kom i 1971, som er kjent for å ha skapt denne undersjangeren. Jeg vil berømme regissør Gordon Parks som gjør sakene sine bra. Ble virkelig imponert over enkelte scener i denne filmen som den første sexscenen. Den er virkelig elegant gjennomført med røde, blå og gule farger lagt oppå som et gjennomsiktig filter på den dampende heite scenen som ikke er usømmelig etter dagens standard. Alt ser meget vakkert og elegant ut med en fin kunstnerisk ‘toutch’.

Richard Roundtree spiller en meget kul og engasjerende Shaft. Han er en fyr som har mye karisma og Roundtree har mye filmtekke og ser ut som et friskt og naturlig midtpunkt i filmen. Shaft er tøff mot de tøffe og har baller av stål. Han konfronterer hvem som helst med en vanvittig selvtillit.

Shaft ble meget populær og innbrakte rundt 10 millioner dollar på kino verden over. Det er veldig bra for en film som kostet litt over en halv million dollar å lage. Filmen er bra variert hele veien i hvordan den presenterer scener. Det er kul 1970-tallsstil i filmen med passe høye afrofrisyrer med koteletter på sidene. Filmen har en del rå actionscener der kriminelle blir jaget og skutt av politiet. Disse scenene var nok litt harde for sin tid, men er nødvendige for å skape alvoret og illusjonen av farlige gjenger og deres kamp mot politiet.

Jeg vil si denne filmen har bra driv sammenlignet med det meste annet av kriminalfilm fra denne tiden. Liker nerven i filmen når Shaft risikerer å miste mer enn bare jobben for å utføre sitt oppdrag. Det virker som om politiet er ute etter Shaft, og det gjør oppdraget hans bare enda farligere. Mot slutten er filmen veldig intens og helt annen kvalitet og mye mer action enn detektimen på NRK, selv på 1990-tallet. Jeg ble veldig positivt overrasket over første film i Shaft-serien. Om du liker kriminalfilmer eller er svak for 1970-tallets sjarme og stil, er dette en film du ikke bør la bli usett.

- Shaft - Afroamerikansk testosteronkulhet med action og kjappe replikker

• Arkansas Democrat-Gazette
  • Movie Metropolis
  • Video-Reviewmaster.com
  • Moviehole

Metro Goldwyn Mayer (MGM), Shaft Productions Ltd.

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»