Anmeldelse av Bodom, finsk film fra 2016

Grøsser Spilletid: 85 minutter

Stemningsfull skrekkfilm

[Skrevet av: Gjesteskribent, Dato: 13.06.2017]

I 1960 ble Bodom-innsjøen satt på kartet via en grusom mordsak. 4 ungdommer campet ved vannkanten, da 3 av de ble brutalt myrdet, og 1 kraftig skadet, av en hittil ukjent gjerningsmann. Siden ingen, selv i dag, vet helt sikkert hvem som gjorde denne udåden, har hele saken antatt mytiske proporsjoner, og har fungert som inspirasjonskilde til såvel filmer, som bandnavn og sangtekster. Og nå har altså AWE sluppet den, foreløpig, siste filmen rundt temaet Bodom.

Denne gangen møter vi nok en gang 4 ungdommer som er på vei til Bodom-innsjøen for å campe. Men denne finske filmen tar ikke for seg den originale mordgåten fra 1960.

Perkele! Det skal jo være en innsjø her en plass?!

De 4 ungdommene har som mål og gjenskape hendelsene fra 5. juni, 1960, og da kanskje kaste nytt lys over hva som kan ha hendt den morgenen for over 50 år siden. Og hvem vet, kanskje teoriene til Atte (Santeri Helinheimo Mäntylä) kan føre til en oppklaring? Dog skal det snart vise seg at ikke alle har samme hensikt med denne turen. Og før de vet ordet av det er marerittet i gang! Men hvem er egentlig morderen?

Lukt på finger’n min, og gjett hvor den har vært?!

«Bodom» er en stemningsfull film, som tør å dvele ved elementer som skaper uhygge. Man vet aldri helt hva som kommer til å skje, og filmen byr på flere overraskelser underveis. Volden er brutal, og ungdommene spiller til tider veldig overbevisende. Manuset er egentlig ganske kløktig, der det har med elementer rundt mystikken, og de uløste gåtene, rundt Bodom-mysteriet. Dog har nok filmskaperne skjønt at storyen er i det tynneste laget til å lage en 90 minutters spillefilm, og de har virkelig strekt ut en del scener for å fylle de 81 minuttene den varer. Jeg syns egentlig ikke det gjør så mye, da jeg i grunn liker slow-pace-skrekk. Da får man tid til å bygge opp forventninger om hva som kan komme til å skje.

Perkele! Jeg får helt hetta!!

Dette er ikke nødvendigvis en nyskapende film. Og jeg må innrømme at et par scener her føles litt malplaserte. Men så var det det med å hale ut tiden igjen da. Filmen leverer flotte stunts og effekter, fri for cgi. Den holder seg også unna de moderne skrekk-klisjeene, som jump scares og shaky-cam. Sånn sett er «Bodom» et godt valg dersom du vil se en litt mer klassisk skrekkfilm, fri for morder-dukker og/eller creepy nonner.

[ Filmen er tilgjengelig på DVD i Norge, via Another World Entertainment ]

• Filmparadiset.se
  • Frombeyond.se

Finland, Estland

Finsk

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»