Anmeldelse av En smak av lykke (La pazza gioia), italiensk film fra 2016

Komedie, Drama Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 12 år

Rikt og sjarmerende skildret om to umake venninner

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 15.06.2017]

Donatella og Beatrice bor på et psykiatrisk behandlingssenter i Toscana. De blir etter hvert venninner, selv med svært ulike livshistorier, lite til felles, og stadige krangler og uenigheter. En dag får de en uventet sjanse til å rømme, og flukten bringer dem sammen i et eventyr som byr på både tårer og latter, samt en liten stund av smaken av lykke.

Det oser noe veldig realistisk og autentisk over dette psykiatriske behandlingssenteret, hvor de kvinnelige pasientene flyr i tottene på hverandre, kjekler og har det moro om hverandre.

Her bor også altså Beatrice, en jabbende og konversasjonselskende dame hvis hobby er å stjele og stort sett gjøre som hun selv føler for. Når Donatella en dag dukker opp og savner sin bortadopterte sønn, vil Beatrice hjelpe til.

Skildringen av dette galehuset er både morsomt, sårt og sjarmerende gjort, samt satt til vakre omgivelser i Toscanaregionen. Om man er bundet til en psykiatrisk institusjon kan man heller ikke bebreide pasientene for å ville komme seg litt bort innimellom, og når de to kvinnene nettopp øyner sjansen, ja så heier vi da også godt på dem.

Historiens gode og velfylte menneskelige varme, sjarme og humor skaper en film som virkelig aller mest føles menneskelig. Her får vi skildringer som gjør at man verdsetter sin egen frihet til å gjøre hva man vil, mens man selv er så heldig å (enda) ha vettet intakt. Damenes verdsetting av slike sider ved livet gjør inntrykk, og man blir berørt overfor deres kamper for å beholde alt fra selvbildet til ære og verdier i livet.

For noen kan kanskje denne filmen bli litt vel mye bråk og støy dog, og særlig Beatrice-karakteren er en krevende kvinne å følge. Skuespillet føles likevel knakende godt og troverdig, for Valeria Bruni Tedeschi går helt inn i denne rollen! Det samme må sies om den veldig annerledes Donatella, sterkt spilt av Hilary Swank-lookaliken Micaela Ramazzotti som den hardt prøvede småbarnsmoren.

Disse to er av en type skuespill som ville gjort nevnte Swank og eksempelvis Meryl Streep i tilsvarende roller til Oscar-nominerte, mye grunnet den flersidige portretteringen av disse to personlighetene.

En smak av lykke gir et variert og komplekst bilde på mentale lidelser, samt en haug med andre menneskelige utfordringer som vi alle kan kjenne oss igjen i. Til sammen gjør dette at filmen kan oppleves som litt i det mer gnålete laget i lengden, men det sterke skuespillet og mye annet gjør dette til et imponerende portrett hvor det overflatiske og karikerte glimrer med sitt fravær. Slutten kommer dessuten med en emosjonell topp som lukker historien vakkert og nydelig.

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon)

• Moovy.dk