Anmeldelse av Arsenikk og gamle kniplinger (Arsenic And Old Lace), amerikansk film fra 1944

Komedie, Thriller, Kriminal Spilletid: 118 minutter

Velkommen til galehuset!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.06.2017]

Teaterkritikeren, Mortimer Brewster (Cary Grant), er blitt forelsket mot alle odds og gifter seg. Han reiser hjem til sine to gamle tanter for å fortelle den gledelige nyheten. Men med en gang han setter sine bein innenfor huset deres, skjønner han at noe er utrolig galt. De tilsynelatende elskverdige gamle jomfruene av noen tanter han har, bærer nemlig på en mørk hemmelighet. De dreper gamle menn med gift og begraver dem i kjelleren. Når han får vite dette blir Mortimer ekstra bekymret. Det gjør det heller ikke bedre av at et familiemedlem som ligner på en kjent skuespiller og et annet familiemedlem tror at han er president Roosevelt. Nå gjelder det bare å forsøke å gå stilt i dørene så ikke hele nabolaget stryker med, inkludert hans egen nyervervede kone...

Filmen er basert på Joseph Kesselrings Broadway-suksess fra 1941. Det hele starter med teksten: ‘Dette er en Halloween-historie fra Brooklyn, der hva som helst kan skje… Noe det vanligvis gjør. Klokken tre denne dagen, skjedde dette…’. Alt settes igang med at en sint herremann skriker: ‘Jeg slår hue av deg, din dust! Du er en boms!’. Han er en meget engasjert publikum på en stor baseballkamp. Etter at en spiller blir striket ut, bryter det ut full slåsskamp på banen. Samtidig på den andre siden av byen, er det romantikk i luften. Forviklingene starter når Mortimer Brewster ikke vil at det skal komme ut at han gifter seg med Elaine Harper. Derfor har han forkledd seg i svart frakk, hatt og solbriller.

Når de kommer først i køen hvisker Mortimer Brewster navnet sitt, men den tunghørte gamle ekspeditøren i skranken som skal registrere giftermålet ber ham snakke høyere og hører andre ting enn det han sier. Pressen er tilstede i lokalet for å sjekke om det er noe å skrive om. Mortimer Brewster er den største ungkaren og hater kjærlighetsscener. Han er også iherdig motstander av ekteskap og synes det hele blir litt mye når Elaine til og med er prestedatter fra Brooklyn. Han flykter og får kommet seg unna pressen, men blir så sjarmert av Elaine at han bestemmer seg for å gifte seg likevel.

Tilbake i Brooklyns bedre boligstrøk bor tantene Brewster der resten av filmen tar plass. Fra første stund skjønner vi at dette er en bra morsom komedie. Det blir en del snåle rollefigurer i filmen som kanskje er litt tullete og finne på en masse rare sprell som å skrike hver gang de løper opp en trapp eller blåse et trompetsignal midt i et besøk. Nevøen til en av de gamle damene har tatt plastisk kirurgi og ligner på skuespilleren Boris Karloff. Det er moro når de to gamle damer lager mat og snakker med en kjærlig og elskverdig tone, om en mann de har forgiftet. De forteller også at de har forgiftet en rekke andre også. Nå er Mortimer Brewster redd for at hans kone skal bli forgiftet. Dette blir utgangspunktet for filmen.

Skuespillet er veldig teatralsk med mye overdreven ansiktsmimikk. Det er ofte hårfin balanse i komedier om når en tråkker til for mye. Jeg synes denne filmen er innenfor hele veien og føles som en bra klassisk komedie med mye sjarme. Dette er en film minner om en blanding mellom de filmede teaterstykkene, ‘Den spanske flue’, som sendes ofte i julen på NRK med Øivind Blunck, Henki Kolstad, Kjersti Holmen og Guri Schanke, og ‘Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe’ med Aud Schønemann og Arve Opsahl. Denne filmen gir deg din porsjon av gale personer. Filmen veksler mellom litt smånifs stemning som i de gode gamle skrekk-klassikerne og lystig komedie. Dette føles som en herlig blanding. Om du trodde dette begynte med mye forviklinger, så blir ting villere og villere etterhvert.

Filmen er vellykket regissert av den gamle mesterregissøren Frank Capra. Fotoet er ryddig, oversiktlig og flott i filmen med mange flotte kameravinkler. Det gjør dette til en meget solid film i komediesjangeren. Jeg ler en del av denne komedien som føles utrolig frisk for å være laget på 1940-tallet. For deg som elsker teater eller bare liker å le litt av vill humor, er dette en film du bør se. Dette blir riktig så minneverdig og svært morsomt hele veien.

- It's a Wonderful Life - Juleklassiker av de sjeldne!
- Det hendte en natt - Clark Gable og Claudette Colbert i skjønn forening

• Mountain Xpress
  • Las Vegas Review-Journal
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Flipside Movie Emporium
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • F5
  • Journal and Courier (Lafayette)