Anmeldelse av American Psycho, amerikansk film fra 2000

Grøsser, Action, Thriller Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

Christian Bale er psykopaten fra jappetiden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.06.2017]

Vi befinner oss på 1980-tallet midt i jappetiden. Patrick Batemen er 27 år gammel, gikk på Harward Business School, bor i fasjonable American Gardens Building og har en toppjobb på Wall Street som Vice President. Han liker å passe på kroppen sin, spiser sundt og trener. Han bruker utrolig mye tid og penger på kremer og annet materialistisk for å bevare ansikt og hud. Han tar også solarium. Han dyrker seg selv. Bateman har også en morderisk trang som han elsker å leve ut etter nattelivet på kveldene. Han er med andre ord en skikkelig psycho...

Filmen bygger på Easton Ellis bok med samme navn som filmen. Jeg husker at jeg så denne filmen på kino og synes den var grei. Siden det har jeg nylig lest boken, som er veldig syk. Derfor hadde jeg store forventninger til filmen og lurer på om den ville beskrive de mest voldsomme episodene fra boken. I boken er det ganske mye blodige og voldelige skildringer i samme gaten som det vi finner i eksempelvis ‘Motorsagmassakren’-filmene.

Filmen åpner på en fancy restaurant. Rundt bordene sitter fiffen og unge lovende som tjener gress. En av disse er hovedpersonen Patrick Bateman. Han er en skikkelig petimeter som liker å øse ut av sin kunnskap. Han er smart og er mye sammen med gjengen av gutter med voksede finanssveiser. Vi får litt etter litt malt et bilde av miljøet og hvilke typer vi har med å gjøre.

Bateman er veldig kjekk i pelsen og går ikke av veien for å skjelle folk ut offentlig. Han blir veldig vanskelig å være med når han ikke får viljen sin. Veldig tidlig i filmen ser hører vi tendenser til hvor grov hovedpersonen kan være i språket sitt der han sier til en bartender: ‘Stygge kjerring! Jeg vil stikke deg til døde og leke med blodet ditt’. Vi får også se at han tilbringer natten med en ung kvinne om natten og neste dag vil han rense blodflekker på et laken. Etter dette dreper Patrick dreper sin konkurrent Paul Allen (Jared Leto).

Christian Bale er perfekt som Patrick Bateman. Bale fremstår akkurat som jeg ser for meg hovedpersonen i boken. Filmen handler om Patricks streben etter å henge på de beste klubbene, spise på de beste spisestedene og få de beste damene. For Patrick er livet en konkurranse for ham der det er om å gjøre å vise utad hvor mye stil, eleganse og penger du er god for. Bateman har også et svært forvridd kvinnesyn. Han og gjengen mener at ingen kvinner med bra personlighet er pene. Med dette får du en utrolig overfladisk miljø som fungerer som en kritikk til et kaldt og umenneskelig forbrukersamfunn.

Regissør Mary Harron gjør sin kanskje beste film i karrieren, og i alle fall den mest omtalte. Hans andre filmografi er ikke av det mest kjente slaget og har ikke krysset mine filmveier til nå. I boken leier alltid Patrick pornofilmer på videosjappa, i filmen ser han på dem i ny og ne, og vi hører at han skal levere inn filmer som unnskyldning for å slippe unna avtaler han ikke ønsker. Boken har også en del erotiske skildringer. I filmen er også disse episodene med, bare nedtonet en del slik at vi ikke får se så mye som boken beskriver. Det er igrunnen like greit, ellers ville dette vært som en pornofilm å regne. Det samme kan sies om voldsscenene som for det meste foregår utenfor bildet. Vi ser med andre ord mer spor etter at hovedpersonen har myrdet folk med et hode i kjøleskapet eller blodflekker på laken og vi ser at han skal til å plante en øks i kraniet til en forretningskonkurrent.

Filmen er som boken helt blottet for moral, men er en mye ‘snillere’ utgave av materialet enn du får av å lese boken som er mye saftigere i både sex-, volds- og drapskildringer. Jo lenger ut i filmen vi kommer, jo mer blod og naken hud blir det. Filmen blir med andre ord sykere og sykere i takt med Batemans morderiske trang. Det er flere referanser til ‘Motorsagmassakren’ og i tillegg til at han faktisk ser på filmen imens han trener får vi også en scene der Bateman dreper folk med motorsagen, med en syk scene der han dreper en forskremt blondine i trappen hjemme da han treffer henne i det hun løper ned trappeoppgangen.

Boken var ikke helt min greie, men filmen var igrunnen mye bedre enn ventet, og har holdt seg bra gjennom årenes løp. I forhold til budsjett er dette i mine øyne et lite mesterverk og en veldig undervurdert film for sin tid. Filmen gjør nesten alt riktig og er en veldig god filmatisering av boken der alt sitter fra begynnelse til slutt uten å utbrodere.

Til tross for at filmen tar plass på 1980-tallet er alt ganske tidløst gjennomført. Musikken er også på plass i filmen. Vi får musikk fra storheter som Phil Collins, Genesis, Simply Red og Katrina & The Waves. Skuespillet er i tillegg til Bale krydret på med kule biroller av Willem Defoe, Jared Leto, Cloë Sevigny og Reese Witherspoon med flere.

Liker tvisten i både boken og filmen mot slutten. Den kom helt uforventet på meg første gang jeg så filmen. Ser nå at det er en del frempek mot dette, men filmen er også temmelig god til å maskere alle tegn for å avsløre tvisten for tidlig.

- American Psycho II: All American Girl - Oppfølgeren er en collegefilm for et langt yngre publikum

21.10.2012 sier Pål Frostad: Det er lenge siden jeg så filmen på kino, men jeg mener jeg husker sluttten. Jeg kan fortelle den til deg om du vil, men vil nødig røpe det her for å unngå spoilers ;)
21.10.2012 sier Grotlo94: Skjønte ikkje slutten på denne filmen i det heile tatt.

Omtalespalte: Thriller

• Globe and Mail
  • 1000misspenthours.com
  • Detroit News

USA, Canada

Engelsk, Spansk, Kantonesisk (Kinesisk)

Edward R. Pressman Film Corporation