Anmeldelse av xXx: The Return of Xander Cage, amerikansk film fra 2017

Action Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 12 år

xXx: The Return of Xander Cage - Trailer 19.07.2016

Noen truer jorden med å styrtede satellitter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.06.2017]

Xander Cage (Vin Diesel) er endelig tilbake som trippel-x-agent. Cage var meldt omkommet under et oppdrag for noen år siden, men trer fram fra skyggene igjen når verden står overfor en ny trussel i form av alfakrigeren Xiang og det ustoppelig våpenet Pandora's Box. Det gjør at en terrorist kan styre satellitter ned på jorden så de fungerer som bomber, og med tusenvis av satellitter blir dette litt av en trussel. Cage må sette sammen et nytt team av vågale agenter og gi seg i kast med en konspirasjon som strekker seg helt helt til topps i verdens maktsirkler og stoppe galskapen...

Jeg har gjort leksen min og sett de to foregående filmen før jeg satte meg ned med film nummer tre i rekken. Filmen går litt tilbake til røttene i XXX-universet med fokus på spektakulær ekstremsportaction og ikke bare mer tradisjonell action som i XXX 2. Første møte med filmen synes jeg var litt kul, men så er det ikke alle partier i filmen som fenger like mye. Slik var det også i første XXX-film, selv om den jevnt over føltes et hakk bedre enn denne. Men XXX 3 er i alle fall bedre enn film nummer to i rekken.

Jeg hadde forventet en mer voksen film, men filmen er åpenbart laget for yngre et yngre publikum enn meg. Filmskaperne har lagt seg på en veldig brei linje. Actionen er veldig tegneserieaktig og svært lite realistisk på noe vis. Det var også mye mer action i denne filmen enn i de andre XXX-filmene til sammen, men pausene mellom slaget føltes bedre i første film. Humor er også en del av formelen denne gangen. Poengene sitter løst, men det er ikke alle som treffer meg. Lurte også litt på om alle de mange sexrelaterte poengene treffer 12-åringer?

Ting går også langt utenfor fysikkens lover og regler. Det gjør at du kan falle litt ut om du liker mer håndfast action. Actionen er også klippet i hjel med utrolig mange klipp som gjør at det ofte kan bli vanskelig å få den store oversikten over det som skjer i scenen. Det er også et nytt element i filmen med utstrakt bruk av kampsport. Det synes jeg var mer vellykket.

Det kuleste med filmen er at Vin Diesel er med igjen. Det føles dog litt rart at en nesten 50 års gammel skrott henger med 20 år gamle damer og underholder 12-åringer. Det samme kan sies om Donnie Yen. Men til tross for at noen begynner å dra på årene, likte jeg kampsportpreget med seriøse navn som Donnie Yen (Ip Man, Hero, Rogue One: A Star Wars Story) og Tony Jaa (Ong-Bak - Muay Thai Warrior og Fast & Furious 7) på laget. Disse to er rå på kampsport og Tony Jaa er svært akrobatisk. Det er godt mulig man kan kickstarte et kobbel av XXX-filmer med dette stjernegalleriet, selv om jeg ikke var videre imponert over filmen. Jeg føler det er mer potensiale med dette mannskapet.

Det merkes at aldersgrensen er satt ned noen hakk. Det blir antydninger til sexscener der ingenting vises og action totalt uten blod til tross for høy ‘kill count’. Manuset er en vits og replikkene er svært pubertale, men actionscene er bra. Dette føltes litt som Fast And The Furious-lignende noen ganger, særlig med så mange rollefigurer å spille på. Men jeg vil tro at dette er en ganske rå film for 12-åringer. De får alt de vil ha og noe til. For oss som er litt eldre er det bare actionsekvensene som kan føles grei, jeg ble faktisk litt flau ved flere anledninger i filmen over humoren. Likevel synes jeg filmen var helt grei å se. Derfor ruller jeg en forsiktig treer på terningen, og konstaterer at jeg nesten er blitt for gammel til å se XXX, og det til tross for at Vin Diesel som spiller hovedrollen er mye eldre enn meg igjen.

[ Foto/Copyright: United International Pictures ]

- xXx 2 - The Next Level - Nytt oppdrag, ny agent og mer står på spill...
- XXX - Ekstremsportsagenten ‘Triple X’ i aksjon

- I Am Number Four - De nummererte med spesielle evner