Anmeldelse av Universal Soldier - The Return, amerikansk film fra 1999

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 82 minutter Aldersgrense: 15 år

Supersoldatene er kommet i ny og sikrere versjon...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.06.2017]

Historien om Luc Deveraux (Jean-Claude Van Damme) fortsetter. Han overlevde det første oppdraget som en ‘Universal Soldier’ og er nå klar for det neste. En kunstig intelligent datamaskin tar over en forskningsbase og sender supersoldater for å beholde kontrollen. Den eneste som kan stoppe dem er Luc Deveraux...

Filmen åpner med atJean-Claude Van Dammes rollefigur, Luc Deveraux, og ung kvinne blir jaget på vannscooter av en hel bråte menn med automatvåpen på en elv. Etterhvert bytter Luc over til bedre og bedre båter etterhvert som de overtar dem etter motstanderne som forsøker å stoppe dem. Disse actionsekvensene er ganske grei åpning på filmen. Men så begynner en de tilsynelatende testosteronfylte forfølgerne å snakke og da faller filmen en del hakk.

Jeg husker at ‘Universal Soldier’ var en mye omtalt film da den kom i rett på videosegmentet. Har sett den første filmen en del ganger, men aldri sett oppfølgerne før nå. Likte den første filmen ganske greit selv om jeg aldri anerkjenner den som noe snakk om en toppfilm. Jean-Claude Van Damme og Dolph Lundgren var de store trekkplastrene for første film. I oppfølgeren er det kun Van Damme som returnerer.

‘Universal Soldier’-oppfølgeren har ikke så mye med den forrige filmen å gjøre annet enn konseptet. Vi får også noen drypp fra begynnelsen av forrige film med minnet til Luc Deveraux fra krigen før han døde i sitt ‘forrige liv’. Alt begynner på et militærområde for våpenforskning. Nye supersoldater er klare til å prøves ut. De skal være mye sikrere enn de gamle, det fordi kontrollen over dem er gitt til en kunstig intelligent datamaskin.

Luc har sluttet ‘Universal Soldier’, men han jobber likevel med det hemmelige soldatprogrammet. Det er litt rart at han fremstår som helt vanlig mann med en datter og er med å diskutere med lederne når de har møte, når han i først film var en supersoldat selv som myndighetene slet med å kontrollere. Men jeg dveler ikke lenge med saken, fordi dette ikke er er en slik film, heller lettere actionunderholdning som ikke er ment å bli tatt seriøst.

Filmen er full av vold og også noen bryster flashes iløpet av filmen. Det gjør dette til en film for unge voksne. Filmen åpner med overraskende gode actionsekvenser med vannscootere med mer. Men resten av filmen klarer ikke å følge opp på samme plan. Det blir mye våpenaction i denne filmen. For utenom Supersoldatene som hele veien tåler utallige kuler får en rekke ‘vanlige’ soldater også virkelig gjennomgå. Det blir også mange slåsskamper med store folk.

Det blir en del sci-fi-momenter i filmen som en snakkende superdatamaskin med kunstig intelligens som styrer forskningssenteret. Vi får noen supersoldater er like kraftige som Terminatormaskinene i Terminatorfilmene. Men der stopper det hele og filmen har ingen vellykket atmosfære som gjør at man tykker sci-fi-momentene til sitt bryst. Alt bærer mer preg av å være lite gjennomtenkt også når det gjelder reglene til teknologien i filmen.

Manuset er lite gjennomarbeidet og plottet er superenkelt med en supertynn handling rundt. Jeg skulle ønske filmen hadde en bedre historie å by på, samt litt mer sci-fi-momenter. Det jeg dog får er en film stapp full med b-film-action. Det er okei å få en slik film også, men jeg foretrekker mer substans enn dette. Skuespillet i filmen er utrolig dårlig. Alle rollefigurer er veldig typiske og spilles veldig overdrevent og overtent, som om de skulle være med i en dårlig tullekomedie. Replikkvekslingen i filmen er også latterlig teit som da en motstander forteller sin hovedrollefiguren at hun er en av dem nå. Han svarer med å skyte henne. Hva var vel da vitsen med at hun skulle fortelle ham det, utenom at vi skulle vite hvilket lag hun var på?

Jeg har ikke helt det største engasjementet for denne filmen. Du vet akkurat hva du får når du ser filmen og det er ingen overraskelser eller tvister underveis. Vi vet fra første stund at det kommer til å bli en ‘Boss kamp’ mot slutten mellom Van Dammes rollefigur og den megakraftige spesialsoldaten ved navn Romeo. Actionen er forsåvidt grei nok den, men som film ellers henger ikke dette helt med i timen. Også effektene er dårligere enn den første filmen, selv om denne filmen er 7 år etter den første. I sluttminuttene koster også produksjonen på seg en stor bombe.

- Universal Soldier: Day of Reckoning - Mørkere og mer brutal Universal Soldier-film
- Universal Soldier: Regeneration - De gamle 1980-tallsheltene er fortsatt kule!
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen

Omtalespalte: Sci-fi