Anmeldelse av Alien Nation, amerikansk film fra 1988

Kriminal, Drama, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 91 minutter

Science fiction...?

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 26.06.2017]

Noen år frem i tid, vil jorden få sin første kontakt med en utenomjordisk siviliasjon. Disse romvesnene, kjent som Nykommerne, blir sakte men sikkert integrert etter flere år i karantene.

Det kan diskuteres ganske heftig over hvilken sjanger Alien Nation primært hører hjemme i. Mange vil påstå at dette først og fremst er krim, om politifolk som skal løse en mordgåte. Samtidig er det liten tvil om at dette også er science fiction. Undertegnede vil også hevde at Nykommerne i Alien Nation er brukt i en symbolsk sammenheng.

I filmen møter vi politimannen Matthew Sykes (James Caan) som i utgangspunket er en smule fiendtlig innstilt til å integrere Nykommerne inn i samfunnet. Innstillingen blir ikke bedre når partneren hans blir drept av en småkriminell Nykommer. I håp om å etterforske mordet, melder Sykes seg frivillig til å være partner med en nylig forfremmet etterforsker som også er en Nykommer, med det kreative navnet Sam Franscisco.

Filmen i seg selv er en typisk 80-talls actionfilm, mye skyting og en haug med cheesy punchlines. Alien Nation blir i utgangspunktet kalt en science fiction-film, men det havner liksom litt i bakgrunnen. I den sammenheng så begynner undertegnede å tenke på Nykommerne som symbolikk. Los Angeles har alltid vært et yndet sted å bo for latinamerikanere, og i følge Anthony Bourdain så er 1 av 10 innbyggere i LA udokumenterte. Dette var nok en viktig sak i 1988 også. Basert på dette, og hvordan Nykommerne blir behandlet - både av folk og av systemet, så aner jeg som sagt en viss symbolikk her, eventuelt metafor om du vil.

Sammenlagt så triller jeg en firer på terningen, da alt er det jevne. Manus av Rockne S. O'Bannon, skuespillet (James Caan, Mandy Patinkin og Terence Stamp), og regien fra Graham Baker. Den har også tålt tidens tann greit - noen ganger kjenner man det blir veldig 80-talls, men det er ingenting som blir sjenerende. Triller altså en firer på terningen for denne.

PS! Denne filmen skapte også noen spin-offs: en liten TV-serie, 5 TV-filmer, tegneserier og en håndfull bøker. Forhåpentligvis får jeg tak i serien og filmene, og vil skrive en anmelde de.                    .

- Omen III - The Final Conflict - Det onde mot det gode...

Omtalespalte: Sci-fi

• Movie Metropolis
  • Georgia Straight
  • Cinema em Cena
  • Fantastica Daily

Twentieth Century-Fox Film Corporation, American Entertainment Partners II L.P.