Anmeldelse av Fra balkongen, norsk film fra 2017

Drama, Komedie Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 12 år

Fra balkongen - Trailer 07.07.2017

Midtlivskrisemannen slår til igjen med kapittel 2.

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 29.06.2017]

Vi blir tatt med gjennom et år i regissør Ole Giæver og hans families liv i en leilighet i Oslo. Her skildres hverdagsliv og høytider, Norge og hele universet, til usensurerte tankesprang, minner og undringer, alt er med i denne livsfilosofiske filmen om meningen med livet.

Ole Giæver har med sine tidligere filmer Fjellet og Mot Naturen vist at han er et talent både foran og bak kamera. I sistnevnte film utleverte han seg som midtlivskrisemann på en både humoristisk og tankevekkende måte.

Med denne Fra balkongen blir vi altså med inn i hans egen private hverdag bestående av sin familie med samboer og to barn, samt endeløse tankerekker rundt livet, oppvekst, personlighet og drømmer.

Summen har blitt en både variert, leken, morsom og rørende film som det er umulig ikke å bli berørt og dratt med inn i. Det er jo så mye lett gjenkjennelig her at man tidvis føler man er sjelevenn med Giæver, tidvis også kanskje litt fremmedgjort her og der.

Giæver er en kar som synes helt alene i Norge om å lage slike nakne, ærlige og ikke minst treffende portretter rundt det å være et moderne menneske i Norge. Mer spesifikt hvordan det er å være mann, en introvert mann som sådan, hvis tanker, følelser og drømmer blir blottlagt på en imponerende og befriende herlig måte. Hans stemme blir slik ikke bare utrolig viktig, men det er lett å tippe at han treffer svært mye i svært mange av oss.

Det blir derfor fort noe både hjertelig inderlig, sjarmerende ærlig og humoristisk over det når han viser oss gamle filmopptak fra sin barndom, kryssklipper det med sine egne barn og foreldre, og slik drar inn emosjonelle linjer som treffer midt i både hjerte og hjerne!

Ole Giæver er med andre ord svært god på å sette ord på ting, tanker og observasjoner, mye av det absolutte selvfølgeligheter, men han setter det inn i en sammenheng og ramme som gir mye tilbake til oss som ser på.

Filmen kan i det store virke litt rotete og retningsløs og kunne kanskje hatt godt av en litt strammere form her og der. Det er også litt betenkelig at han utleverer seg selv og familiemedlemmer såpass bredt og privat, men dette gir samtidig filmen en ærlig råhet og videre følelsesmessig tyngde og enda mer kraft.

Ole Giæver er kanskje Norges mest kjente midtlivskrisemann, i hvert fall på film, men det skildres så variert og befriende ekte at det er svært lett å bli glad i denne mannen, for vi er jo alle nettopp litt slik som dette, er vi ikke?

(Foto/Copyright: Mer Film)

- Mot naturen - Friskt og ærlig menneskeportrett