Anmeldelse av Universal Soldier: Regeneration, amerikansk film fra 2009

Action, Drama, Sci-Fi Spilletid: 98 minutter

De gamle 1980-tallsheltene er fortsatt kule!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.07.2017]

Filmen starter med en biljakt gjennom en storbys gater med et heftig våpenarsenal som brukes flittig av noen karer i svart med finnlandshette på. De tilhører en russisk terrorgruppe som okkuperer atomanlegget i Tsjernobyl. Terrorgruppen truer med å sprenge atomreaktorene om ikke kravene deres blir innfridd. Terrorgruppen har også slått kloen i en genetisk forbedret supersoldat (Andrei Arlovski). Det amerianske forsvaret klarer ikke å befri kraftverket og sender da supersoldat Luc Deveraux (Jean-Claude Van Damme) for å fikse biffen...

Den første filmen kom i 1992 med Roland Emmerich i registolen. Filmen introduserte de to avdøde elitesoldatene Luc Deveraux (Jean-Claude Van Damme) og Andrew Scott (Dolph Lundgren) som ble gjenopplivet gjennom moderne teknologi og forbedret til umenneskelig sterke supersoldater. Dette er den tredje filmen i rekken om supersoldatene. Men det er vanskelig å si om dette er en oppfølger, en prequel eller bare en helt ny film. I noen land heter også filmen ‘Universal Soldier: A New Beginning’, noe som det kan tyde på at det kommer flere filmer, også slutten tyder på at det legges opp til flere filmer.

Etter å ha sett de to første filmene i serien måtte jeg bare se videre, ikke fordi filmene er så gode, men for at jeg har en sykelig trang til å fortsette alt jeg er begynt på. Denne filmen har ikke så mye med de foregående filmene annet enn konseptet og to rollefigurer. Liker konseptet til den første filmen, og hadde håpet om at denne oppfølgeren i alle fall ville bli bedre enn den forrige. Dolph Lundgren er i alle fall tilbake sammen med Van Damme. Det var det motstanderparet som gjorde første film litt småkul. Det er noe eget over disse to store 1980-talls actionidolene.

Filmen begynner litt labert. Jeg sitter bare å venter på at Van Damme og Dolph skal entre filmen som supersoldater. Det tar rundt 50 minutter inn i filmen før de to storhetene kommer skikkelig på banen. Van Damme ser litt sliten og gammel ut, men beveger seg som en katt. Synes Dolph Lundgren holder seg bedre, og viser også bra kampstyrke. Det blir dog skuffende lite tid med Lundgren og Van Damme sammen. Og selvsagt skal de slåss som de gjorde i første film. Det blir det en del passe kul action av. Slutten er også ganske okei. Filmen er best de siste 25 minuttene.

Denne filmen tar seg aldri særlig høytidelig og fremstår som enkel og billig actionunderholdning. Filmens action er greit lagt opp med flere kule stunts, men manuset og regien er ikke helt på høyden. Det blir for traust med de russiske terroristene. Filmens høydepunkt er diskutabelt kampen mellom Van Damme og Lundgren. Den kampen er såpass tøff at den løfter filmen opp fra gjørma. Lundgren lirer også av seg noen kule replikker i den korte men intense actionseansen. Resten av skuespillerne er svært tafatte og gir ikke noe tilbake til filmen. Jeg ruller en meget forsiktig treer for en film som tidvis var passe kul å se.

- Universal Soldier: Day of Reckoning - Mørkere og mer brutal Universal Soldier-film
- Universal Soldier - The Return - Supersoldatene er kommet i ny og sikrere versjon...
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen

Omtalespalte: Sci-fi