Anmeldelse av A Sense of History, engelsk (britisk) kortfilm fra 1992

Kortfilm, TV / Serie Spilletid: 22 minutter

Herlig britisk snobbeparodi!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 05.07.2017]

Den 23dje jarlen av Leete beretter om deler av sitt liv, sannheten bak familieeiendommen, og om de "stolte" øyeblikkene han drepte sin bror og familie.

Den britiske sosialrealismens far i Mike Leigh regisserte denne lille juvelen av en morosak i 1992, med Jim Broadbent i rollen som denne snobbete, erketypisk britiske overklassejarlen som gladelig beretter om sin familieeiendom og handlinger.

Bygget som brukes her er forøvrig det samme praktfulle slottet fra Downton Abbey. Her sprader jarlen rundt på eiendommen mens han beretter om sin oppvekst med vanskelige foreldre, samt en bror som visstnok i følge ham var både stokk dum og homoseksuell.

Etter hvert som beretningen legges frem, intensiveres det han forteller om, og både et og flere drap kommer til overflaten! Jim Broadbent er til å spise opp med sitt herlige skuespill som denne britiske snobben, hvis egosentrisk og total overlegen personlighet overskygger både fornuft og følelser. Det er også Broadbent selv som har skrevet manus her.

Mike Leigh er kjent for sine realistiske og råe virkelighetsportretter av vanlige mennesker, eksempelvis i titler som Hemmeligheter og Løgner (1996), Happy-Go-Lycky (2008) og Another Year (2010).

I A Sense of History blir det altså hakket mer ren humor og parodiliknende fremstillinger, både av det adelige, fisefine britiske, samt en beretning som like fullt sier mye om oss mennesker, enten vi liker det eller ikke. I likhet med denne jarlen, ja så må man jo gjøre det som trengs i livet for å overleve, ta vare på sin eiendom, arv og ettermæle!

(Filmen kan sees på youtube.com)

- Mr. Turner - Uforglemmelig portrett!
- Another Year - Sterke karakterer fra Leigh
- All or Nothing - Sterk film som dere bør få med dere

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen