Anmeldelse av GLOW - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Komedie, Drama, Sport Spilletid: 35 minutter

GLOW - Sesong 1: En skikkelig wrestlingbonanza!

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 07.07.2017]

Ruth Wilder ( Allison Brie) er en ung skuespiller som sliter med å få fart på karrieren. Hun bruker dagene sine til å dra på ulike auditions til ulike roller. Ruth klager alltid til bestevenninen Debbie når hun gang på gang ikke får noen roller.

Plutselig da alt ser mørkest ut, får hun et tips om et nytt prosjekt der de er på utkikk etter kvinner. Prosjektet viser seg å være Wrestlingligaen Glow- Georgeus Ladies Of Wrestling.

Med en blanding av desperasjon og innsatsvilje, går hun sammen med andre kvinner helhjertet inn i det merkelige prosjektet. Dette blir etterhvert en svært så underholdene serie. Ruth sliter med å forstå sporten, så hun setter seg ned og lærer seg alle ingrediensene for å bli skikkelig god.

Solid og velspilt av Brie

Allison Brie gjør en flott figur som den litt barnslige og klønete Ruth Wilder. Hun er morsom når det trengs, og det er med på å gjøre GLOW til en kul serie.

Betty Gilpin som spiller Ruths småpripne bestevenninne storspiller i rollen som Debbie. Hun blir etterhvert også medlem av GLOW. Mye av dramatikken i serien er knyttet til det stadig mer kompliserte forholdet de to i mellom. Heldigvis har skuespilleren en intens kjemi som får dette til å fungere.
Vi møter også et herlig birollegalleri. Standupkomikeren Marc Maron er også med i serien. Han spiller rollen som den litt ekle regissøren Sam Sylvia. Maron takler det komiske i serien på en ypperlig måte, men viser også et bredt spekter i de mer seriøse scenene.

Serien er også i faresonen for at det blir for mange birollefigurer, men heldigvis er det alle disse som gjøre GLOW til en sterkere opplevelse. TV-serien kunne fort ha blitt litt tam og kjedelig med bare Brie, Gilpin og Maron. Noen av birollefigurene skinner dog mer en andre, men alle er på sett og vis interessante å følge.

Skikkelig underholdene

Humoren ligger på lur hele veien, og selv om serien er full av klisjeer, og mange av vitsene er brukt før, humrer og ler jeg svært ofte da disse poengene hentes frem igjen. Mye av komikken og vitsene kommer frem under de mange Wrestlingtreningene, og samtidig er det også noen scener av den mer dramatiske varianten.

Serien tar seg god tid til å utforske miljøet samtidig som hver episode driver GLOW fremover. Den tar seg også god tid til å bygge opp rundt hver rollefigur, slik at du som seer blir kjent med dem. Serien har også et ganske rolig tempo, som passer godt med innholdet.

Det er bra underholdene. Noen serier har mer kvantitet enn kvalitet, da tenker jeg speielt på Netflix, men GLOW er en kvalitetsserie som Netflix har trykket til sitt bryst. Originalproduksjoner kan ofte ha et lavt budsjett, som gjør at du går raskt lei, så derfor setter jeg stor pris på at det kommer originalproduksjoner som også fenger meg mer.

Episodene er akkurat passe lange, og hele sesongen består av 10 episoder. Det er utvilsomt Ruth som er mest interessant å følge, da hun driver serien fremover samtidig som hun stadig finner nye måter å imponere regissøren på. Siden hun ikke helt skjønner hvordan wrestling utføres, finner hun sine egne måter å improvisere på.

GLOW er historien om en gruppe kvinner som oppdager sin helt egen utgave av den amerikanske drømmen,- og evnen til å komme seg opp å frem i verden ved å ta på seg rare klær, lekesloss og spille på publikums frykt for russerne. Dette er en historie om ekte mennesker i wrestlingens uekte verden. Det en blanding av komikk, drama, store samfunnsproblemer, små mellommenneskelige problemer og interessante rollefigurer. Jeg håper inderlig at denne serien får en andre sesong.

Jeg sitter igjen med et smil om munnen etter å ha sett den første sesongen. Skuespillerne tar rollene sine på alvor, og jeg henger med på det som skjer hele veien.

Som nevnt er det kanskje litt for mange bifigurer, men det er ikke heldivis mer som krydder enn last. Komikken har du sett før, men du skal være rimelig hardhudet hvis ikke du letter på smilebåndet i løpet av de 10 episodene sesongen består av. Dette kan fort bli en sommerklassiker som du ikke bør gå glipp av. Serien er i følge undertegnede en av de bedre orignalproduserte Netflix-seriene på lang tid.

(Hele sesong 1 er tilgjengelig på Netflix)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01