Anmeldelse av Klienten (The Client), amerikansk film fra 1994

Thriller Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

En dyktig advokat med en usedvanlig kilent

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.07.2017]

Filmen begynner med to gutter som er ute å smugrøyker ved en elv. Plutselig kommer det kjørende en bil med en mann i. Mannen forsøker å ta livet sitt med å putte en slange fra eksosrøret og inn i bilen. En av guttene forsøker å redde mannen med å ta ut slangen fra eksosrøret, men blir oppdaget og slept inn i bilen. Da betror mannen seg for gutten fordi han tror at han kan ta gutten med i døden. Han forteller at han vet hvor et lik av en senator befinner seg, som mafiaen har gjemt. Heldigvis kommer begge guttene seg unna før mannen dreper seg, men de blir sterkt preget over det de har opplevd. En av guttene faller i koma. Den andre gutten ved navn, Mark, blir funnet av politiet ved elven og forsøker å få ham til å snakke. Men Mark Sway er redd for at det han vet kan komme til å skade ham eller broren. Derfor er han forsiktig med hva han deler ut av opplysninger, selv til FBI...

Filmen har flere kule øyeblikk og mange av dem involverer Susan Sarandon som spiller guttens advokat. Scenen der gutten, Mark Sway (Brad Renfro), ønsker henne som sin advokat er ganske kul. Den kvinnelige advokaten Reggie Love er virkelig med på å kjøre showet. Hun vet hvordan hun skal spille sine kort riktig. Det blir litt av et spill mellom Fader Roy Foltrigg (Tommy Lee Jones) fra FBI og advokaten Reggie Love. Brad Renfro spiller også veldig bra som Mark Sway i sin debutfilm. Han får Mark til å bli det rette midtpunktet i filmen i hovedrollen.

Jeg liker godt John Grishams bøker. Filmene er ikke like gode, men historiene er som regel et kult utgangspunkt å lage film av. John Grishams historier dreier seg ofte om en rettssak eller en advokat i en eller annen form, også denne. Filmen har et bra konsept og dreier seg om den 11 år gamle Mark Sway og hans nysgjerrighet og forsøk på å bekytte familien. Mafiaen vil forsøke å få ungene ut av veien og det skjønner Mark. I tillegg har han problemer med FBI som vil ha ham til å snakke. Da er det godt han har den tøffe, karismatiske advokaten sin til å hjelpe seg.

Filmen er regissert av Joel Schumacher, som også har regissert John Grisham-filmen ‘Tid for hevn’ i 1996. Schumacher står bak andre kule filmer som den sterkt undervurderte 1990-tallsfilmen ‘Falling Down’ og ‘Phone Booth’, men også makkverk som blant annet ‘Batman & Robin’. Men til tross for en bestselgerbok som mange elsket, tar ikke denne filmen helt av slik jeg skulle ønske. Noe av grunnen er at Schumacher har 'safet' litt for mye i sin regi av filmen. Dette blir aldri helt så spennende eller interessant som begynnelsen bygger opp til.

Uten å ha lest boken, så synes jeg denne filmen er greit underholdende. Liker utgangspunktet at vi følger en guttunge iløpet av filmen. Filmen har en fin nerve. Vi får også små kule humorpoeng som jeg smiler litt av underveis. De kommer som oftest av i møtet mellom Brad Renfro og Susan Sarandon. Mot slutten blir dette litt mer thriller. Selve slutten er ikke den beste, men gir en passe grei avrunding på det hele. Filmen mangler dog det siste lille ekstra for å virkelig glimre. ‘Klienten’ har blant annet noen klisjeer rundt hvordan mafiaen opptrer og hvordan advokaten involverer seg i å finne senatorliket, som kan bli litt for mye av det gode. Likevel er dette en bra fengende film som er folkelig skrudd sammen.

- O, jul med din glede - Familien som forsøkte å rømme fra julen...
- Runaway Jury - Spennende rettssak
- Regnmakeren - Davids kamp mot Goliat i rettssystemet
- Tid for hevn - Er det rett å drepe som hevn mot voldtektsmenn?
- Firmaets Mann - Grei underholdning, men klarer ikke å følge opp boken

- Bad Company - Ingen klassiker, men god på å underholde
- Phone Booth - Spennende telefonterror
- Flawless - Realistisk, men flyter ikke
- Batman & Robin - Verste Batman-filmen ever
- Tid for hevn - Er det rett å drepe som hevn mot voldtektsmenn?
- Batman Forever - Two-Face og Riddler mot Batman
- Falling Down - Michael Douglas gjør en mesterlig ustabil rolle i denne thrilleren

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller