Anmeldelse av Anacondas - The Hunt for the Blood Orchid, amerikansk film fra 2004

Grøsser, Eventyr, Thriller Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Flere kjempestore anakondaslanger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.07.2017]

En arbeider i et legemiddelfirma har lovet ledelsen noe som kan bekjempe alt fra forkjølelse til kreft. De har funnet en plante som heter Blod-orkidéen. Den ble første gang beskrevet i 1892 av Houghton. En fra deres team har brakt tilbake en fra Borneo. Blod-orkidéen ligger i dvale i syv år, før den blomstrer i bare seks måneder. Forskning indikerer at tilførsel av et stoff i Blod-orkidéen kan forlenge cellens liv betraktelig. Det gjør stoffet i Blod-orkidéen til en slags revolusjonerende ungdomskilde. Det er bare et problem. Blod-orkidéen blomstrer kun i ytterligere to uker, og de får klar tale fra sjefen om å skynde seg å finne planten som de trenger mer av det viktige stoffet for å kunne teste ut teorien sin skikkelig.

Når teamet til legemiddelfirma ankommer Borneo har charterselskapene sluttet med båtturer opp over elven på grunn av regntiden. Men Bill Johnson liker å ta sjanser og vil ta dem opp elven for 50 000 dollar. De slår til og lenge ser alt ut til å gå fint, men det er mange farer som lurer i elven og jungelen...

Filmen er filmet i nydelige elve- og jungellandskap. Alt begynner med at en tiger tasser rundt i jungelen. Imens lurer noen indianere i buskene og jakter på tigeren. Plutselig blir tigeren skremt av en kjempeanakonda og kommer seg unna. En av de stakkars indianerne får anakondaslangen etter seg. Han stikker sin kniv i slangen, men anakondaen forsetter å jage ham. Til slutt må indianeren gi opp kampen når han ikke kommer seg opp av vannet han faller ned i raskt nok til å komme seg unna.

Dette er oppfølgeren til Anaconda fra 1997 med Jennifer Lopez, Ice Cube og Jon Voight. Denne filmen har omtrent bare ukjente navn på coveret. Det betyr mindre honorarer til skuespillerne og mer film for pengene. Filmen er regissert av Dwight H. Little. Han står fra før bak flere andre oppføgere som ‘Free Willy 2 - The Adventure Home’ og ‘Halloween 4’, i tillegg til ‘Marked For Death’ med Steven Seagal og ‘Murder at 1600: Mord i Det Hvite Hus’ med Wesley Snipes. I denne filmen lager han nok en film som er litt midt på treet.

Du vet hva du får i monsterfilmer av dette kaliberet. Denne filmen er omtrent like underholdende som den første. Filmen føles dog noe mer b-film-preget enn første omgang. Selv om crewet vi møter blir forfulgt med ulykker som gjør at de blir lengre i jungelen og manuset ikke er stort å rope hurra for, er det en viss underholdningsverdi i filmen. Liker stemningen i filmen med den trykkende jungelen full av farer som bakteppe. Handlingen er utrolig typisk og det er lett å skjønne hva som skjer før det skjer.

Anakondaslangene lusker rundt i kulissene. Vi vet aldri helt når den slår til. Våre venner er i mange nestenulykker. Vi får noen spennende situasjoner med en slåsskamp med en krokodille. Og ellers jakter anakondaen rundt dem hele veien. Særlig kult er det når våre venner svømmer eller vasser i vannet og det filmes overnifra. Da kan vi se anakondaen i vannet rundt føttene deres. Men det går en stund før første offer blant teamet vi følger blir drept. Det er også slik at de som tuller med de andre er de som blir tatt først eller de som blir for overmodige. Filmen blir litt og litt mer spennende utover i filmen. Selv om mye begynner komfortabelt for gjengen får de mer å bryne seg på fra midten og utover. Vi får også se at det blir gnisninger innad i teamet etterhvert også og mot slutten kan det bli litt mye når psykopaten kommer til syne i teamet som i første film.

Filmen har omtrent akkurat samme oppskrift som i første film, men bare at det er flere kjempestore anakondaslanger som lusker. Denne filmen er dog litt mer 'spooky' enn første omgang. Handlingen er veldig søkt enkelte steder og de som jakter Blod-orkidéen er ikke særlig glad i livet sitt. Vi får se at penger styrer mye også hvor filmen tar veien og det igjen forlenger filmen. Riktignok er filmen ikke særlig lang med litt over 90 minutters spilletid, men den kunne vært mer intens. Likevel klarer filmen seg bra om du liker monsterfilmer, hvis ikke er det bare å glemme denne filmen. Jeg vil si at oppfølgeren minner mye om den første filmen i karakter.

- Anaconda 3: The Offspring - Kjempeanakondaslanger løs på landsbygden i Europa
- Anaconda 4: Trail of Blood - Anakondaslangen er tilbake, nå også med regenerering
- Anaconda - Enkel monsterfilm om gigantslange

- Free Willy 2 - The Adventure Home - Tafatt familieunderholdning
- Halloween 4 - Michael Myers er tilbake!

• tonymedley.com
  • Seattle Times