Anmeldelse av Anaconda 3: The Offspring (Anaconda III), amerikansk film fra 2008

Action, Grøsser Spilletid: 96 minutter

Kjempeanakondaslanger løs på landsbygden i Europa

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.07.2017]

De enorme anakondaeslangene er tilbake i et nytt kapittel. Ved et hemmelig forskningssenter på den europeiske landsbygden, blir to megaslanger underlagt tester av en enestående vitenskapsmann. Men når investoren (John Rhys-Davies) trekker eksperimentet for langt, rømmer de uthungrede slangene i retning av sivilisasjonen. Det Hammett ikke vet er at en av slangene venter et kull med sleipt avkom. Nå er kappløpet i gang for å stoppe slangenes ustanselige angrep før de når byen. Et team forsøker å drepe slangene med Hammett (David Hasselhoff) i spissen...

Alt begynner i skogen. Fire personer beveger seg med største forsiktighet. De har heftig med våpen med seg og da en slange plutselig angriper skyter de fra alle vinkler. Like etter setter filmen oss inn i historien om hva som egentlig foregår.

Da er vi kommet til tredje film i serien som omhandler kjempestore anakondaslanger. Jeg har nylig sett de to foregående filmene. Må si at jeg merker forskjell på stemningen fra andre til tredje film.
Det er noe mye mer amatørmessig over denne tredje filmen som har et vanvittig mer b-filmpreg over seg enn de foregående. Filmen har en helt annen atmosfære enn de foregående filmene.

Det blir en del action iløpet av filmen. Men den består mest av at vi får se rollefigurene kjøre rundt i skogen og avfyre litt våpen. Kulene går for det meste ut i løse luften. Slangene får også kjørt seg litt. Det blir utrolig mange klipp og all action er veldig uoversiktlig. Effektene er også mye dårligere i denne filmen, og burde vært jobbet mer med. Slangene ser latterlig dårlige og kunstige ut. Nesten som om de skulle brukt slangekosedyrene man kjøper på IKEA. Regien er også litt mer amatørmessig og minner mer om det Uwe Boll kunne kokt i hop.

Skuespillet er også mye dårligere enn de foregående filmene, selv om det ikke troverdig skuespill er noe folk velger å se disse filmene for. Og Hoffern er også med i filmen. Nei jeg snakker ikke om norske Stig Henrik Hoff, men heller om Mr. Baywatch himself, David Hasselhoff. Filmen kan også skilte med John Rhys-Davies, bedre kjent som Gimli fra Ringenes Herre-filmene. Og når Hasselhoff virker som den beste skuespilleren i staben, vet du at det er en dårlig film.

Det at alt virker så mye kjipere, gjør at jeg ikke klarer å la meg underholde av denne filmen på samme plan som de foregående. Anaconda-film nummer tre ser utrolig billig ut på alle plan. Den foregår jo heller ikke i jungelen, men heller i en vanlig skog. I min bok blir ikke dette eksotisk nok. Selv filmmusikken virker mye kjipere og føles mer generisk og hjemmelaget. Slangene beveger seg også som en vind og føles mer ut som et dårlig dataspill enn en del av en film.

Og som det alltid er i denne serien, så er det en med sleipe interesser i blant teamet som forsøker å gjøre det av med slangene. Det gjør at vi kjenner filmen igjen som en anacondafilm, men der stopper også likheten med de to foregående filmene som fremstår som et mesterverk i sammenligning med dette. Det blir for mye som er usannsynlig i filmen. Som hva er vitsen med å løpe når slangen beveger seg raskere enn 100 kilometer i timen. Filmen bruker også trikset Arnold brukte i første Predator-film. Når man har leire på kroppen ser hverken Predator deg eller kjempeanakondaslangen personene.

Etter å ha sett filmen sitter jeg nesten ikke igjen med noe bortsett fra at dette var en både kjedelig og ‘shitty’ film. Det er nesten så jeg ikke får lyst til å se videre, men jeg lever stadig i håpet om at neste film ikke kan bli noe dårligere. Denne filmen appellerte ikke helt til meg. Og det kommer fra en kar som liker monsterfilmer og likte de foregående filmene. Det beste med filmen er Hasselhoff. Han kommer blant annet med sitatet der han snakker om militæret: ‘De er like pålitelige som en flaske whisky på et AA-møte’. Men i det store og det hele var dette et stort mageplask av dimensjoner. Dette var svært amatørmessig laget og langt unna det jeg liker å underholdes av.

- Anaconda 4: Trail of Blood - Anakondaslangen er tilbake, nå også med regenerering
- Anacondas - The Hunt for the Blood Orchid - Flere kjempestore anakondaslanger
- Anaconda - Enkel monsterfilm om gigantslange