Anmeldelse av Castlevania - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Animasjon, Action, Eventyr Spilletid: 23 minutter

Castlevania - Sesong 1: Fascinerende!

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 20.07.2017]

En vampyrjeger slåss for å redde en by okkupert av monstre fra helvete, kontrollert av Dracula.

Jeg skal ikke slå meg på brystet og si at jeg kjenner Castlevania-spillene ut og inn, men jeg erindrer at i min spede barndom tilbragte mange timer foran skjermen med en av spillets første utgaver. Historien husker jeg sånn noen lunde, så ta høyde for at noen eventuelle friheter fra animatørenes side kan finnes uten at jeg nødvendigvis har fått det med meg.

Den første sesongen består av kun fire episoder på cirka 20-30 minutter, noe som ble fortært i en eneste vending. Jeg klarte rett og slett ikke legge det fra meg, og klarer nesten ikke vente på de neste 8 episodene som er planlagt.

Animasjon (Animè?) er ikke en sjanger jeg er vel bevandret i. Som oftest begrenser det seg til seriene Family Guy, American Dad, Simpsons, Bobs Burgers og Futurama. Castlevania kan man trygt si befinner seg i en litt annen sjanger, en sjanger jeg mistenker balanserer på en knivsegg - fordi det er veldig fort gjort å tabbe seg ut, og serien ender opp i fiasko.

Dette er ikke saken i dette tilfellet - Castlevania er godt laget på alle fronter. Historien er passe mørk og dyster, ispedd en akkurat passe dose kullsvart humor. Man føler seg omsvøpt av blod, mørke og monstre allerede fra første episode - en suges inn i historien, som er meget godt skrevet. Stemmene til Richard Armitage, James Callis, Alejandra Reynoso med flere passer harmonisk med karakterene i serien.

Animasjonen virker bra. Det er tatt hensyn til at dette er laget for voksne. Castlevania renner nærmest over av blod og gørr, og man har lagt fra seg teite lydeffekter og annet ræl som man husker fra cheesy tegnefilmer man så på som barn hver lørdagsmorgen. Serien er "over the top" riktignok, men det er gjort på en slik måte at det passer. F.eks at monstrene får beskjed om å drepe alt - da dreper man alt, det legges ikke noe i mellom.

Fantasy er en sjanger jeg liker godt, da det ofte er så "out there" at man glemmer litt tid og sted en stakket stund. Og jeg mener det er viktig å kunne drømme seg bort i blant - boltre seg i eventyr, myter og legender og la fantasien løpe fritt. Castlevania er en serie som lar deg gjøre nettopp det.

Til tross for "bare" 4 episoder hittil, så triller jeg en sekser på terningen for Castlevania. Den treffer på så mange punkter på min sjekkliste at jeg ikke er i tvil. En velskrevet, veltegnet og bloddryppende animasjonsserie - de neste episodene kan ikke komme fort nok!

Castlevania finner du på Netflix.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01