Anmeldelse av Jeg er loven (The Big Heat), amerikansk film fra 1953

Kriminal, Drama, Film-Noir, Mysterie, Thriller Spilletid: 89 minutter

Politimann jager kjeltringer i en gjennomkorrupt by

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.07.2017]

Filmen åpner med at en mann tilsynelatende skyter seg selv i et selvmord. Da kommer kona ned og henter noen papirer som den døde har skrevet. Politiet kategoriserer alt som selvmord, men når andre begynner å dø rundt dem, begynner den respekterte politimannen Bannion å etterforske nærmere. Det fordi han ikke tror at dette er snakk om mord og ikke tilfeldig døde personer. Det gjør at Bannion setter hardt mot hardt for å avsløre hele sannheten...

Vi skal til en by der en mektig bande terroriserer samfunnet. Bandens innflytelse strekker seg langt inn i bystyret og også høyt opp i systemet hos lovens lange arm. Etter hvert som Bannion graver dypere i saken begynner det å bli meget farlig for ham og de rundt ham. Banden forsøker å få Bannion ut av veien med en bilbombe, men det gjør bare Bannion enda mer tent på å få hevn etter at et familiemedlem stryker med i bilbomben.

Dette er en skikkelig film-noir som leverer varene selv uten en Humphrey Bogart spiller hovedrollen. Elsker hovedrollefigurens tøffhet. Bannion er en rollefigur som aldri feiger ut uansett hvor hett det blir rundt ørene på ham. Han er både modig, fryktløs, med stor kløkt i tillegg til mye kraft. Han har en del snedige metoder for å få ut informasjon om hvem som trekker i trådene i banden.

Filmen har en hårfin etisk balanse, og selv om Bannion knuser mye motstand, etterlater han seg en del offere rundt seg. To kvinner mister nemlig livet fordi de stoler på Bannion. Det gjør at vi føler at helten må ofre litt for å ‘hjelpe’ byen, selv om alt langt i fra er hans intensjon å skade de som stoler på ham.

Elsker det flotte mysteriumet i bunn som blir løst på underholdende vis med både action og drama. Historien i filmen er meget god hele veien. Fra begynnelse til slutt får du valuta for tiden investert i filmen. Denne overrasket meg stort i så måte. Skuespillet er også bra levert med Glenn Ford i spissen som den staute helten i den korrupte byen.

Regissør Fritz Lang er en østerisk filmlegende. Han har skapt ypperlige klassikere som ‘Metropolis’ fra 1927 og ‘M’ fra 1931. Dette er også en meget solid film der mesteren også viser at han har mye å by på noen tiår etter storhetstiden sin. Det er lett å la seg forføre av den staute helten som ikke legger noe i mellom for å gjøre livet surt for kjeltringene som tror de eier byen.

Alt i alt er dette en kjempefilm. Dette er en slik klassisk historie du aldri får nok av, og den er virkelig solid presentert i alle ledd. Det gjør dette til en ypperlig kriminalfilm. Om du er glad i gamle gode klassikere bør du gi denne filmen en sjanse. Dette er noe du bør ha sett og som underholder bra for mer enn bare filmelskere. Liker også at drivet i filmen er såpass høyt med passe doser action underveis. Det gjør ‘The Big Heat’ til en film det er vanskelig å ikke like.

- Metropolis - Imponerende sci-fi-klassiker

Omtalespalte: Klassiker