Anmeldelse av Capricorn One, engelsk (britisk) film fra 1978

Action, Thriller Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 15 år

Konspirasjonsfilm om en fabrikkert ferd til Mars

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.07.2017]

Filmen åpner på en rar måte med at noen astronauter gjør seg klar til en tur ut i verdensrommet. Men rett før ‘take off’ blir de fraktet bort i en bil til et hemmelig sted. Det har seg slik at USA ikke har råd til en bommert med romprogrammet sitt. Astronautene blir så instruert for å fake en landing på mars og en tilbakekomst til jorden. De skal sitte i en simulator som mottar data fra det virkelige romskipet. NASA har virkelig tenkt på alt. Først nekter astronatene å gjennomføre bløffen, men de blir presset hardt. Det lages en landingsscene i et studio som skal representere Mars. Men når den virkelige raketten får problemer mot jorden igjen blir det hett for astronautene. Vi følger også journalisten Robert Caulfield, som begynner å ane ugler i mosen etter at han ikke finner en kamerat fra seg igjen og noen har slettet alle spor. Snart begynner mordere å forsøke å drepe ham...

Jeg er fan av romfartsfilmer og eldre actionfilmer. Men dette er langt i fra like bra som de beste filmene i sjangeren. Dette er langt slappere og mindre bearbeidet enn eksempelvis ‘The Right Stuff’ fra 1983 som er en av de beste reine romfartsfilmene av eldre årgang. Alt begynner ved soloppgang den 4. Januar. Det er er like før oppskyning av romraketten Capricorn One. Det blir en episk scene i starten der soloppgangen bader oppskytningsraketten i gult. Filmen er helt klart myntet på konspirasjonsteorien bak månelandingen i 1969. At den var filmet i et studio med en dyktig regissør og at amerikanerne ikke var på månen.

Filmen begynner litt daft og det tar også en god stund før filmen kommer skikkelig i gang. Men dette er slik man ofte gjorde det i litt eldre filmer. Heldigvis tar filmen en tvist rundt midtveis da den ordentlige Capricorn One blir ødelagt tilbake mot jorden. Da er gode råd dyre for astronautene som har lagt i dekning, for nå er de offisielt døde. De rømmer med i et fly for å forsøke å få tilbake livet sitt og avsløre bløffen. Det blir litt av et løp der NASA forsøker med andre midler å stoppe sannheten fra å lekke til media. Mot slutten blir dette litt av en thriller.

Regissør Peter Hyams gjør en av sine beste filmer denne gangen. Han har igrunnen laget veldig mange ‘midt på treet’-filmer. Og selv om ‘Capricorn One’ ikke den toppfilmen jeg håpet på forhånd, er det en del underholdning i filmen. Skuespillerne gjør også en grei jobb i filmen med store navn som Elliott Gould, James Brolin, Telly Savalas, Sam Waterston og O.J. Simpson. Filmmusikk er laget av Jerry Goldsmith som er en ener i romfartsfilmmusikk med hitter som ‘Alien’, ‘Planet of the Apes’, ‘Star Trek’ og ‘Outland’ i beltet var han også en mann som kunne levere musikk for ‘Capricorn One’. Men dette er ikke blant hans mest særegne musikk, men likevel leverer han en fungerende thrillermusikk med militante toner.

Konseptet bak filmen kjøper jeg faktisk, selv om det er litt spekulativt. Det er jo mye som står på spill om et romfartsoppdrag skulle gå galt og når stormaktene hadde et romfartskappløp så lå det utrolig mye pristige i oppdraget. Men selv om konseptet er kult nok, så mangler filmen en god del spenning. Alt blir for flatt og det skjer veldig lite i begynnelsen. Jeg skulle ønsket meg mer thrillerstemning fra et tidligere tidspunkt i filmen. Se siste 10 minuttene av filmen er dog svært spennende. Sluttscenen var også passe forløsende for en slik film å være.

Dette var nok en film som så bedre ut på papiret enn den ferdige filmen. Men det er heldigvis litt krutt i filmen etterhvert. Jeg likte filmen delvis og synes den på topp var svært underholdende. Det gjør at jeg kommer tvilen til gode og ruller en svak firer på terningen for en film som nok føles aller best for romfartsinteresserte eller de som elsker å grafse i konspirasjonshistorier. Teknisk sett er i alle fall filmen bra gjennomført, med unntak en scene der journalisten Caulfield kjører uten bremser som føles meget kunstig. Filmen føles dog aller best i andre halvdel der thrilleren kommer mer til sin rett.

- The Musketeer - Friluftsteateret har her tatt seg inn i kinosalen
- End of Days - Gjennomsnittlig film som aldri blir det helt store