Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Get Out, amerikansk film fra 2017

Grøsser, Mysterie Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Unaturlig

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 02.08.2017]

Chris, en ung afro-amerikansk mann, skal tilbringe helgen sammen hos sin kjærestes foreldre ute på landet. Etter hvert begynner han å føle at noe er feil. Det er noe som ikke stemmer i de tilsynelatende perfekte omgivelsene.

Annonse:

Jeg er glad i skrekkfilmer. Jeg liker å kjenne adrenalinet pumpe ved å bli skremt. Sitte i mørket og følge spent med på om rollefigurene i filmen klarer å unngå morderen, monsteret og annet "that goes bump in the night".

Men for at en skrekkfilm skal føles skummel, så må det være en viss progresjon i historien. Allerede her feiler Get Out. Det føles ut som at filmen står stille en times tid, mens man får se Chris, kjæresten og hennes foreldre snakke om løst og fast ute på verandaen, snakke om løst og fast mens de spiser middag, snakke om løst og fast mens de går tur i hagen og skogen. Man skal og bør bygge opp historien selvsagt, gi seeren litt bakgrunnsinformasjon, men en times tid av dette blir rett og slett for mye av det gode. Jeg mister det jeg har av spenning, og man føler at historien står litt stille.

Det tar seg riktignok opp litt den siste halvtimen av filmen, da blir man litt nysgjerrig på hva som skjer da den perfekte fasaden begynner å slå sprekker. Spenningen stiger igjen, og filmen klarer faktisk å bli en smule skummel. Men det er too little, too late etter min mening. Filmen i sin helhet ender opp som kjedelig.

Get Out er både skrevet og regissert av Jordan Peele, som er mest kjent som komiker fra blant annet Mad TV. Det er en lovende begynnelse for hans karriere som manusforfatter og regissør, selv om filmen i seg selv fort går i glemmeboka. At filmen er skapt av en "nybegynner" synes tydelig, og det er elementer som virker litt påtvunget som også tar vekk oppmerksomheten fra filmens handling.

Skuespillerne gjør sitt beste med et manus som er litt tynt. Chris (Daniel Kaluuya), Rose (Allison Williams), Missy (Catherine Keener) og Dean (Bradley Whitford) med flere spiller helt OK, helt på det jevne.

Jordan Peele virker å fokusere fryktelig mye på at helten er afro-amerikansk, at skurken(e) er hvite. Kjærestens foreldre snakker veldig stereotypisk, blant annet ved å skryte av at de stemte på Obama. Hele filmen er gjennomsyret av dette, og det føles fryktelig kunstig og unaturlig.

Misforstå meg ikke - jeg er helt for at personer av farge spiller helten i Hollywood-produksjoner, jeg applauderer det. Men det må gjøres naturlig, organisk. La vedkommende (om han/hun er afro-amerikansk, latin-amerikansk, asiatisk-amerikansk osv.) bare være helten! Ikke gjør et poeng av at hovedrollen er afro-amerikansk først, og så skal filmen være skummel. Det slår helt feil ut for seeren.

Morgan Freeman sa en gang at man ikke bør snakke om at det finnes svarte og hvite skuespillere - det finnes bare skuespillere. Et budskap jeg synes kan være et siste tankekors i denne anmeldelsen. Flere hovedroller med personer av farge, men ikke gjør et poeng i filmen hvilken rase de er. Da fokuserer seeren mer på det, enn om skrekkfilmen er skummel eller ikke.

Jeg triller en treer på terningen for denne. Den har sine uhyggelige øyeblikk, som gjorde meg interessert. Men det blir for mye annet som filmskaper Jordan Peele skal sette fokus på, som gjør at filmen føles unaturlig og kjedelig. Det er et viktig budskap Peele vil ha frem, men det er en feil måte å gjøre det på.


Trailer eller filmklipp:

Diskusjon

Omtalespalte: Skrekkfilm

I denne spalten trekker vi frem enkeltfilmer innenfor skrekkfilmens verden. Om det er en større kjent grøsser eller en mindre profilert slasher er ikke poenget, mer at filmen skiller seg ut som skrekkfilm, er verdt å fremheve av skrekkfilmer eller rett og slett bare engasjerer på et eller flere nivåer.

Skrekkfilmsjangeren dekker mange undergenre, men hvor fellestrekkene selvsagt ligger i spenningen, det skremmende, i grøsset, deres evner til å frembringe dette i oss. Om dette videre er en typisk slasher, eller mer i retning psykologisk thriller kan begge deler oppfattes som en variant av skrekkfilmen. Skrekkfilmspalten kan inneholde dybdeanalyser så vil det kunne være sjanse for at ting "røpes" mer enn i vanlige kinoanmeldelser.

Les flere spalteomtaler: Skrekkfilm


Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,9 av 6 - 45 stemmer)

Anmeldelser i media

  • Filmfront
  • Romerikes Blad
  • Tribune News Service
  • San Jose Mercury News
  • Boston Globe
  • Rollingstone.com
  • Chicago Sun-Times
  • Newark Star-Ledger
  • New York Observer
  • Verdens Gang
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Cinemazone
  • Krismunthe.wordpress.com
  • Moovy.dk
  • Empire
  • Total Film
  • Toronto Sun
  • London Evening Standard
  • Times (UK)
  • International Business Times
  • Daily Mail (UK)
  • Sunday Times (UK)
  • RogerEbert.com
  • New York Post
  • Reelfilm.com
  • Reelviews.net
  • San Francisco Chronicle
  • Seattle Times
  • Globe and Mail
  • Filmfreakcentral.net
  • USA Today
  • Toronto Star
  • Berlingske Tidene
  • Politiken (Danmark)
  • B.T. (Danmark)
  • Filmmagasinet Ekko
  • San Diego Reader

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2017 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.