Anmeldelse av Final Fantasy (Final Fantasy - The Spirits Within), amerikansk film fra 2001

Sci-Fi, Animasjon, Eventyr Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 11 år

Helanimert sci-fi-eventyr med forsøk på ekte mennesker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.08.2017]

Filmen begynner med at Aki drømmer. Hun drømmer den samme drøm hver natt om en underlig planet. Hun lurer på hva de forsøker å si henne. Det er gått 34 år siden fantomene ankom planeten. De overlevende i barrierebyene lever daglig med frykten. Hun lever dog ikke i frykt og tror at drømmene hennes er svaret. Spørsmålet er om hun rekker å redde jorden før det er for sent...

Vi befinner oss i en postapokalyptisk verden. Menneskene lever i innkapslede byer med energikapsler som beskytter dem mot fantomer. Fantomene er nesten usynlige romvesen som hjemsøker planeten jorden. De har utryddet nesten hele menneskeheten. Om et menneske kommer i kontakt med et fantom, blir livskraften trykket ut av personen.

Forskeren Aki forsøker å finne løsningen på gåten rundt hva fantomene er. Hun kjemper mot klokken fordi de menneskelige soldatene planlegger å avfyre en stor kanon mot fantomene. Dette mener også Aki at ikke bør gjøres fordi det kan forverre situasjonen.

Filmen bygger på dataspillserien ‘Final Fantasy’. Jeg har ikke spilt spillene selv, men er ganske altetende innenfor sci-fi-sjangeren. Dette er en helanimert film noe utenom det vanlige for sin tid. Dette var svært banebrytende for sin tid og den første filmen der de forsøkte å skape mennesker helt skikkelig. Vi snakker om 2001, året før første Istid-film og samme år som Pixar slapp Monsterbedriften. Dette året lagde Disney fremdeles tegnefilmer og slapp ‘Atlantis - The Lost Empire’.

Vi ser dog at dette er litt fake, men du verden hvor imponerende dette er i samme åndedrag, og enkelte steder er det nesten umulig å se at dette er animert og ikke en ‘virkelig’ film. Filmen er tidvis veldig god med utsøkte, vakre bakgrunner og imponerende animasjoner, selv om vi merker at dette drar på årene.

Dette er en passe kul sci-fi-film som trigger min interesse. Vi får en fortelling med mye følelser og rare ting kulissene. Sci-fi-en i filmen er bra utviklet, selv om jeg hadde håpet på mer action. Filmen handler om at romvesen infesterer mennesker og hovedpersonen påvirkes av fantomene. Jeg liker dog den litt alternative historien som har noe typisk japansk over seg. De er veldig spirituelle der borte og dette forener det elementet med sci-fi. Historien i filmen er dog noe tynn og litt smårotete.

Dette er et spesielt sci-fi-eventyr. Jeg synes filmen klarer seg fint også den dag i dag, men du må like animasjon og sci-fi godt for å virkelig omfavne filmen. Noen kan nok falle litt ut av filmen på grunn av animasjonen ikke har godt nok ‘skuespill’ i de animerte rollefigurene. Dette elementet gjorde at jeg falt litt ut første gang jeg så den, men nå som jeg visste hva jeg gikk til, fungerte dette bedre. Filmen blir dog litt stereotypisk til tider. Særlig noen av rollefigurene er litt for typisk hevngjerrige. Det ødelegger litt at de ikke bruker sunn fornuft og bare vil angripe uten å vite konsekvensene av hva de gjør. Heldigvis får vi en vakker slutt på det hele. Jeg ruller en svært forsiktig firer på terningen.

- Kingsglaive: Final Fantasy XV - Maskinimperiumet mot folket med den magiske krystallen
- Final Fantasy 7 - Advent Children - Mest for spillfansen

Omtalespalte: Sci-fi