Anmeldelse av Emil og grisungen (Emil och griseknoen), svensk film fra 1973

Den beste filmen om Emil!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.08.2017]

Under auksjonen på Backorva foretar Emil en rekke underlige kjøp. Til slutt får han også tak i en dum ku. Men det rareste skjer når Emil redder livet til en liten griseunge. Han blir glad i grisungen og lærer den også mange kunster. Som å sitte pent, hoppe høyt og mer til. Ingen i hele Lønneberget ville vel drømt om at en liten gris fra Småland kunne gjøre slike ting. Du får et nytt og morsomt avsnitt med alt som Emil finner på...

Filmen begynner i det hele Lønneberget skal på auksjon. Emil skal også på auksjon, men han har ingen penger, så han forsøker seg som grindgutt. Det er moro når Emil byr på en rekke ting han i utgangspunktet ikke trenger. Det blir moro med spillet mellom Emil og faren Anton. Faren har ingen tro på kjøpene til Emil, men til slutt viser det seg at Emil har strukket det lengste strået på alt han kjøper. Vi får også se Alfred slåss med bråkmakeren Bulten på auksjonen. Lina får karameller på markedet og det blir tannverk etterpå. Linas tannverk skaper problemer for henne. Emil forsøker å hjelpe henne på mange kreative måter. Vi får også oppleve Emil som utfordrer faren til å hoppe fra høyder, at Emil blir full og at han begynner på skolen og blir best i klassen.

Dette baserer seg på en fortelling av svensk barnelitteraturs mest anerkjente navn, nemlig Astrid Lindgren. Etter to Emil-filmer var jeg spent på om oppfølgeren ville følge opp, og det gjør den virkelig. Jeg ler godt av denne filmen. Denne filmen er til og med mer fornøyelig enn den første. Dette er mer variert enn å bare få strekene til Emil satt etter hverandre. Allan Edwall er kostelig som emils far. Han har en utrolig kul tilstedeværelse og en helt egen komisk timing. Jan Ohlsson har en utrolig sjarme og utstråling som Emil.

Filmen er både spennende og morsom. Dette er med andre ord en veldig fin familiefilm som barna elsker og de voksne også omfavner. Filmen har en utrolig fin moral som passer godt for for barn i alle aldere. Også voksne har godt av en fin moralpreken som dette. Alle kan lære mye av Emil. Emil er en kreativ, omsorgsfull og snill gutt med et stort hjerte. Han er dog alt for nysgjerrig og prøver ut alt, noe som gjør at han ofte kommer opp i bråk med faren som synes at Emil er en ‘fordømrade unge’. Filmen lærer voksne at de må være tålmodig med barn, og se at de ikke er slem med vilje i alt de foretar seg som de voksne ikke liker.

Alt i alt er ‘Emil og grisungen’ en film som fungerer overraskende bra. Vi får en sjarmfull og morsom bondefortelling om livet for rundt 100 år siden lenge før datamaskinens tidsalder. Igjen er det det den dyktige regissøren, Olle Hellbom, som sitter i registolen og dette kan han virkelig. Han klarer virkelig å formidle både stemning, estetikk og humor i tidsriktig ånd. Filmen er også stappet med poenger og artige handlingsmomenter hele veien. Det er med andre ingen ‘daukjøtt’ på denne filmen. Filmen har heller ikke tapt seg med årene og fremstår som en real barnefilmklassiker som fremdeles har mye å slå i bordet med. Alt er også meget bra laget og kunne selv ikke vært bedre skrudd sammen med dagens filmteknikk. Og det er imponerende for en film fra begynnelsen av 1970-tallet.

- Nye streker av Emil i Lønneberget - Gutten med det store hjertet!
- Emil i Lønneberget - Den nysgjerrige og uheldige rampegutten

- Rasmus på loffen - En fin landstrykerhistorie
- Brødrene Løvehjerte - Episk eventyr fra Astrid Lindgren
- Karlsson på taket - Verdens beste flygende skrytepave!
- Nye streker av Emil i Lønneberget - Gutten med det store hjertet!
- Emil i Lønneberget - Den nysgjerrige og uheldige rampegutten
- Pippi Langstrømpe drar til sjøs - Pippi redder faren sin
- Pippi på rømmen - Elleville Pippi blir med Tommy og Annika ut på tur
- Skrållan, Ruskprick og Knorrhane - Barna fra Saltkråkan møter smuglere
- Tjorven og Mysak - Sjørøverlekedagen på Saltkråkan
- Tjorven og Skrållan - Malins lille rampeunge!
- Tjorven, Båtsmann og Moses - Sommerstemning på Saltkråkan

Omtalespalte: Utenfor Hollywood