Anmeldelse av Bigfoot Junior (The Son of Bigfoot), belgisk film fra 2017

Animasjon, Komedie, Eventyr Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 6 år

Animert Bigfoot imponerer ikke

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 06.08.2017]

Når vi har tungvektere som Pixar og Disney, samt at andre store aktører som Sony, Dreamworks og flere til, sier det seg selv at vellykket animasjon er en finurlig greie. Selv om det er et vanskelig marked å nå igjennom på, viker ikke StudioCanal unna av den grunnen. De har laget flere filmer før, og har denne sommeren prøvd å overvinne publikum med «Bigfoot Junior». Resultatet viser at det fortsatt er langt igjen.

Hverdagene til Adam er ganske triste og kjedsomlige. Han blir stadig mobbet og bøllet med av en liten gjeng med gutter fra skolen, og hjemme er det kun moren han har å støtte seg til – ettersom faren døde da han var liten baby. Men én dag oppdager Adam en haug med skjulte brev i en luke i stuegulvet – alle fra faren hans. Han setter ut i skogen, til adressen alle brevene kommer fra i håp om å bli kjent med faren sin, og får vite at faren er ikke hvem som helst. Hørt om Bigfoot før? Jepp, Adam er sønnen til selveste Bigfoot.

Eller så sies det, da. Bigfoot er i virkeligheten et myteomspunnet vesen som kun eksisterer på de mest uklare bilder, men som har dukket opp i alt fra familiefilm til ren og skjær b-filmsskrekk. Ingen av dem har til nå fenget publikum like mye som det som man kanskje kunne håpet på, men så var det muligens et håp gjennom animasjons uttrykksfulle verden? Svaret må nok holdes åpent en stund til, for med «Bigfoot Junior» har vi ikke fått det forløsende svaret vi ønsket. Det er rett og slett middelmådighet tvers igjennom.

Joda, det er en ålreit familiefilm med gode intensjoner og noen grunnverdier som burde være allmennlære, men dette har vi jo sett mange variasjoner av hos andre filmer, i andre univers og med andre baktepper. Her er jo ikke engang Bigfoot egentlig Bigfoot heller. Det snakkes om Bigfoot som en myte ved et par små anledninger, men dette burde de melket for alt det er verdt. De kunne også gjerne bygget opp historien og skapt bedre dramaturgi rundt denne myten, men den sjansen kaster bort på noe kjedelig velkjent som familieverdier og et far/sønn-forhold som stabler seg raskere på beina enn en nyfødt giraff.

Likevel er det noe godt her. Det er ikke nok til å skape furore og ekstase hos de minste, men at de koser seg sånn passe i kinomørket til at popcorn og drikke forsvinner, det skal de nok klare. At filmen havner i bunken med lett forglemmelig filmopplevelser er det nok også fare for. Tematikken, som ikke omhandler hårtap hos menn med mangel-på-hårmanke-komplekser, har noe godt i seg, men får aldri nok feste til at det setter seg godt i filmen. Selve animasjonen er også av det kaliberet at det nok ikke forbløffer de som har sett et par gode animasjonsfilmer før.

Filmen «Bigfoot Junior» er dessverre like uklar som de fleste bildene av den «egentlige» Bigfoot sies å være. Det gir grunnlag for ambivalens blant publikum, men majoriteten vil nok bare la bildene (eller i dette tilfellet filmen) fare forbi, uten å ta særlig skade av det.

- Torden & Magi - Herlig leketøysmagi!

• Filmtotaal.nl
  • Filmbuzz.dk