Anmeldelse av The Beast of Yucca Flats, amerikansk film fra 1961

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 54 minutter

Verdens dårligste film?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.08.2017]

I Yucca Flats i Nevada, har den sovjetiske forskeren Joseph Javorsky (Johnson) ankommet Amerika med en koffert som bærer ulike militære hemmeligheter. Javorsky og hans amerikanske kontakter blir plutselig angrepet av et par KGB- agenter (Cardoza og John Morrison) som dreper Javorskys kontakter. Javorsky flykter selv inn i ørkenen. Når Javorsky vandrer inn i rekkevidden av en amerikansk atomprøvesprengning, forvandles den forvirrede russeren av det til et sinneløst dyr med en stor trang til å drepe. Han kommer seg ut på veien og da blir det raskt farlig. I mellomtiden beveger en ferierende familie seg langs samme vei...

Filmen åpner med at en ung kvinne tørker seg på badet og setter seg på sengen. Med lyden av en klokke som tikker veldig høyt i bakgrunnen blir kvinnen kvalt til døde av en mann. Dette er en meget spesiell og litt rar åpning av en film. Etter dette får vi også relativt mye action. Vi får mange agenter som skyter mot en stor tykk mann i ørkenen.

Filmstjernen Tor Johnson er filmens største stjerne. Han er en svensk tidligere bryter, kjent fra Ed Woods ‘Plan 9 From Outer Space’, som spiller den sovjetiske forskeren som blir forvandlet til et monster ved stråling i ørkenen. Filmen har svært liten dialog. Det meste av talen er gjort av en fortellerstemme som forklarer hva som foregår.

Lydarbeidet i filmen er også ytterst spesielt. Filmen er nemlig innspilt helt uten lydspor. Fortellerstemme, voice-overs og noen lydeffekter ble lagt i etterproduksjon. For å unngå å synkronisere lyden til bildet, snakker kun rollefigurer når ansiktet er enten er utenfor skjermen, eller at man ikke kan se munnen, eller ikke tydelig synlig på grunn av mørke på avstand. Dette skaper mye avstand til seeren. Jeg knyttes ikke til noen av rollefigurene underveis i filmen. Ikke er filmens fortellerstemme noe å skryte over heller. Han kommenterer mer filmen enn å servere oss underholdning.

Dette er Coleman Francis sin debutfilm som regissør. Francis har laget litt av en film som man sjelden finner sidestykke til, men dessverre kun i negativ forstand. Dette er en skikkelig kalkun av en film, som i bunn og grunn er en stumfilm. Filmskaperne gjør en elendig jobb med denne filmen. Dette er langt i fra det jeg forventer av en film laget på begynnelsen av 1960-tallet. Om du kan sammenligne dette med en film, så er Ed Woods ‘Plan 9 From Outer Space’ filmen å sammenligne dette med. Dette er om mulig enda dårligere og vel den kjedeligste filmen jeg har sett på år og dag.

Filmens handlingen er utrolig kjedelig. Jeg skjønner ikke helt hva filmskaperne vil med handlingen i filmen. Dette blir aldri noe i nærheten av hverken spennende eller engasjerende på noe vis. Vi får en tom film uten en flik av kvalitet i seg. Dette er både lavt budsjett og samtidig svært lite kreativt laget. Det er ingenting med denne filmen som er i nærheten av interessant. I min bok er dette en av de klareste 1-erne jeg har gitt på lenge.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film