Anmeldelse av Pippi på rømmen (På rymmen med Pippi Långstrump), svensk film fra 1970

Familie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Elleville Pippi blir med Tommy og Annika ut på tur

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2017]

Vi møter to frustrerte barn, Tommy og Annika, som er lei av foreldrenes mas om alt de må gjøre i sommerferien. Når mor kommanderer at de må luke i jordbæråkeren istedet for å være med Pippi, setter de foten ned og de bestemmer seg for å rømme hjemmefra. Men de vil ikke rømme alene, og ber derfor Pippi Langstrømpe om å følge med. Pippi er ikke vond å be og får streng beskjed fra moren til Tommy og Annika at hun må passe på dem. De begynner turen på Pippis hest, Lille Gubben. Apen Nilsen blir passet av Tommy og Annikas mor. Da bærer det ut på rømmen i både skog mark og ellers i bygd og by. Det blir litt av en tur med Pippi med på laget...

Filmen begynner med at Tommy og Annika kommer på besøk til Pippi Langstrømpe. Når Pippi ikke er hjemme, bestemmer de seg å overraske Pippi med å bake boller til henne. Men når det begynner å brenne i ovnen kommer Pippi reddende og slukker brannen og hjelper dem å bake nye boller. Det fører til at Tommy og Annika som ikke har passet klokken kommer alt for sent hjem og får mye kjeft.

Jeg har ikke sett filmene om Pippi før nå, men har sett den svenske TV-serien som gikk på Barne-TV da jeg var liten. Filmen bygger på et originalmanus av Astrid Lindgren, basert på hennes bøker om ‘Pippi Langstrømpe’. Regien er ved Olle Hellbom som gjør en 'dugenes' innsats med denne filmen. Dette har tidvis sine øyeblikk, men dette holder ikke helt følge med de beste Astrid Lindgren-filmene.

Inger Nilsson har en enorm sjarme som Pippi Langstrømpe og gir oss et trygt anker i filmen. Pippi er litt mer karikert enn de andre Astrid Lindgren-figurene. Hun er ikke redd for noe og lever et helt problemfritt liv uten noen bekymringer. Det er dog litt artig å få en jentehelt som Pippi som kan bli forbilde for mange unge piker.

Pippi er nok mest spennende for de litt yngre barna. Pippi er en skikkelig helt, men litt rar og utfordrer en rekke fysikklover som at hun kan holde et tau i hver arm med et barn i og klatre uten å bruke hender ned en fjellvegg. Pippi får bilen til å gå på vann og lim og kjører sammen med Tommy og Annika. Og hun får også bilen til å fly. Med andre ord er dette et slags vilt eventyr for barn. Og sykle på en sykkel uten hjul og fly om hun trenger det. Med andre ord er Pippi litt som en noe ‘barnslig’ superhelt å regne.

Vi får se at Pippi og Tommy og Annika kommer bort fra hverandre og store deler av filmen går de rundt å leter etter hverandre og går om hverandre. Pippi er også litt av en skøyer og limer fast noen sko med et kalasklister (Et grønt lim) som hun har fått av en selger som heter Konrad. Vi blir også med Pippi, Tommy og Annika på togtur som gratispassasjer. Det blir også tid for hvisking av banneord som vi selvsagt ikke hører.

Filmen er heller ikke like bra laget hele veien. Som voksen merker man at det er jukset litt her og der som scenen da Pippi og vennene skal hoppe av toget er det åpenbart at avstanden til høyvognen er alt for lang. Og slike scener er det mange flere av der ting blir litt for vilt for de voksne og kanskje desto kulere for barna. En av de kuleste tekniske scenene i filmen er når Pippi går på line over to hustak over torget i byen.

Av de filmene jeg har sett til nå er dette den helt klart svakeste filmen. Filmen har fremdeles sin tidvis sjarme, som Astrid Lindgrens filmer pleier å ha, og det er det som redder dette fra å falle helt igjennom. Vi får også noen sanger underveis som barna nok setter ekstra pris på. Slutten virker dog litt rar og kunstig. Jeg ruller derfor en veldig svak firer på terningen for en film som gir deg mye av det du forventer, men som nok føles bedre for liten enn for stor.

- Pippi Langstrømpe drar til sjøs - Pippi redder faren sin

- Rasmus på loffen - En fin landstrykerhistorie
- Brødrene Løvehjerte - Episk eventyr fra Astrid Lindgren
- Karlsson på taket - Verdens beste flygende skrytepave!
- Emil og grisungen - Den beste filmen om Emil!
- Nye streker av Emil i Lønneberget - Gutten med det store hjertet!
- Emil i Lønneberget - Den nysgjerrige og uheldige rampegutten
- Pippi Langstrømpe drar til sjøs - Pippi redder faren sin
- Skrållan, Ruskprick og Knorrhane - Barna fra Saltkråkan møter smuglere
- Tjorven og Mysak - Sjørøverlekedagen på Saltkråkan
- Tjorven og Skrållan - Malins lille rampeunge!
- Tjorven, Båtsmann og Moses - Sommerstemning på Saltkråkan

Omtalespalte: Utenfor Hollywood