Anmeldelse av The Terror, amerikansk film fra 1963

Drama, Fantasi, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 80 minutter

Eldre stemningsfull spøkelseshorror

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.08.2017]

Året er 1806, og en fransk forkommen soldat ved navn Andre Duvalier (Jack Nicholson) ankommer en strand. Han blir reddet av en merkelig ung kvinne ved navn Helene (Sandra Knight). Andre forsøker å finne ut hvem den kvinnen egentlig er. Andre snubler over en skjult hemmelighet om en mystisk gammel baron. Helene ser ut som Ilsa, Baron Victor Frederick Von Leppes (Boris Karloff) kone, som døde tjue år før. Etter at baronen fant Ilsa som sov med en annen mann ved navn Eric, drepte baronen sin kone. Vi blir med på å forsøke å nøste opp i mysteriumet sammen med etterforskeren Andre Duvalier...

Filmen åpner med en eldre baron som bor i en gammel borg ved havet. Det er storm, regn og tordenvær. Plutselig åpner mannen en dør der det faller et menneskeskjelett ut av. Skrekkfilmikonet, Boris Karloff, spiller Baron Victor Frederick Von Leppe. Han er kjent for filmer som ‘Frankenstein’, ‘Scarface’ og ‘The Mummy’.

Filmen er en del av ‘Horror Classiscs 50 Movie Pack’ og er en av de få filmene i farger i den samlingen. Vi får to storheter som Boris Karloff og Jack Nicholson som spiller mot hverandre. Og de to viser seg raskt i begynnelsen med Boris som baronen og noen dramatiske scener med der en utmattet Andre (spilt av Jack Nicholson) kjemper mot bølgene som slår mot ham og en fugl som angriper ham.

Det er en nærmest drømmende stemning i filmen. Det er som om vi ikke helt kan fastslå hva som er drøm og hva som er virkelighet. Møtet mellom Andre og baronen blir ikke som Andre hadde trodd. Baronen forteller at det ikke finnes noen ung dame i borgen hans. Det skjer mye mystiske ting i borgen som at Andre hører en masse skrik utenfor døren til rommet hans og ser en del skygger, men da han åpner døren er alt borte. Med andre ord må Andre forsøke å skille mellom hva som er virkelighet og hva som kan være ‘drøm’ eller overnaturlige hendelser.

Dette er en god gammeldags spøkelsesfilm. Filmen stiller flere spørsmål underveis. Vi får et mysterium som skal løses. Hvem er den gamle damen og hvorfor sier Helena at damen har kalt på henne fra sjøen? Filmen har en ganske mørk stemning hele veien. Musikken er veldig mystisk og filmen leker med oss på en spøkelsesaktig måte. Dette er litt alternativt kokt sammen og noe horrorfrelste vil omfavne mer enn den jevne filmtitter. Du får i alle fall en mørk film som bygger seg opp med noen veldig stemningsskapende og kule skrekkøyeblikk. Men filmen er mer mystisk enn grøssende.

Filmen er regissert av Roger Corman som er en b-film og horror-regissør. Hvor mye av filmen Corman regissert er dog diskutabelt etter det jeg har lest. Regissører som Francis Ford Coppola, Monte Hellman, Jack Hill , Jack Nicholson og Dick Miller skal ha vært med å regissere deler av ‘The Terror’. Filmen kommer egentlig som en ekstrafilm etter at Corman var ferdig med å skyte ‘The Raven’ og fortsatt hadde Karloff på kontrakt i fire dager. Da skapte Corman ‘The Terror’ for å ikke kaste bort penger. Corman utnyttet slottet sett fra den første filmen, og senere ble en del andre scener lagt til. ‘The Terror’ ble produsert over en ni måneders periode før den var ferdig og klar for å vises.

Vi får en typisk gotisk horrorfilm med mye drømmende stemning. ‘The Terror’ er blitt en ganske grei film, som har en enorm stemningsformidling, men selve historien og manuset kunne vært sterkere. Filmen blir nemlig alt for forutsigbar. Mye reddes dog inn igjen av rolleprestasjonene med en Jack Nicholson som spiller veldig hengivent i filmen, og en rutinert Boris Karloff som også gir mye av seg selv i rolletolkningen. Det gjør dette til en veldig severdig og grei film, til tross for at den aldri blir helt det høydepunktet jeg hadde håpet på.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Targets - Den unge snikskytteren og det gamle skrekkfilmikonet

- The Masque of the Red Death - Stemningsfullt maskeradeball med djevelen til stede
- Creature from the Haunted Sea - Den latterlige skapningen fra havet
- The Little Shop of Horrors - På en måte sjarmerende