Anmeldelse av Pippi Langstrømpe drar til sjøs (Pippi Långstrump på de sju haven), svensk film fra 1970

Eventyr, Familie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 7 år

Pippi redder faren sin

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.08.2017]

Tommy og Annika skal bo hos Pippi i tre uker imens foreldrene er borte i tre uker. En dag får Pippi Langstrømpe en flaskepost fra faren sin Kaptein Langstrømpe. Han har skrevet et brev til Pippi der han forteller at han er blitt tatt til fange av sjørøvere på en sydhavsøy. Han ber derfor Pippi om hjelp. Pippi setter igang en storstilt redningsaksjon og får med seg sine gode venner Tommy og Annika. Sammen drar de langt avsted for å finne ut av hvor faren holdes fanges. Det blir en tur du sent vil glemme der Pippi møter mange farer og må bryne seg på de barske og tøffe sjørøverne...

Filmen begynner med to seilskuter på sjøen. Filmen er enkelt laget med masse minatyrbåter og annet for å forsøke å skape illusjoner om store slag. Jeg var fan av sjørøvere da jeg var mindre. Og her får vi en okei film i så måte. Her får vi endelig møte Pippis far. Han er fanget og trenger hjelp fra Pippi for å komme fri.

Igjen får vi en film basert på Astrid Lindgrens Pippibøker. Dette var langt sprekere enn ‘Pippi på rømmen’. Vi blir med Pippi, Tommy og Annika ut på et eventyr på en sydhavsøy. De kommer dit via et fly som Pippi bygger. På øyen de lander på er det til og med en løve og noen krokodiller. Vi får også mer tid med apen Herr Nilson i filmen. Det er kostelig med Pippis som slåss mot sjørøverne og setter dem på plass. Det er ganske moro med en liten jente som hamler opp med nærmest ‘fryktløse’ pirater. Filmen blir mer og mer underholdende etterhvert som Pippi kommer dypere inn i sjørøverland. Og siden dette er en barnefilm bruker selvsagt piratene jugekors med fingrene når de forteller en løgn.

Olle Hellbom sitter i regissørstolen. Han gjør med dette den beste helt klart beste Pippi-filmen. Filmen har mye sjarme og spenning for både barn og voksne. Det blir et fint møte mellom Pippi og faren hennes. Filmen har ganske enkle kreative effekter. Pippi er en skikkelig feminin superhelt og er verdens sterkeste. Det blir også en rekke fine sanger i filmen. Det gjør dette til en ganske vellykket film. Filmen begynner dog litt traust, men alt blir heldigvis bedre etterhvert. Dette bygger seg bra opp og den siste halvdelen av filmen er meget underholdende.

Dette er et meget kult familieeventyr, men jeg trekker noe for begynnelsen. Dermed får dette en knallsterk firer på terningen og en stor anbefaling til alle unge sjørøverfrelste. Pippi er også en morsom helt som kan hamle opp med hvem som helst og er totalt uredd. Filmen har mange svært underholdende scener i møtet mellom Pippi og sjørøverne. Selvsagt er det lett å forutse hva som skjer når man ser filmen som voksen, men det er jo mer barna dette er myntet på og de tror jeg koser seg med det de før av underholdning i ‘Pippi Langstrømpe Drar til sjøs’.

- Pippi på rømmen - Elleville Pippi blir med Tommy og Annika ut på tur

- Rasmus på loffen - En fin landstrykerhistorie
- Brødrene Løvehjerte - Episk eventyr fra Astrid Lindgren
- Karlsson på taket - Verdens beste flygende skrytepave!
- Emil og grisungen - Den beste filmen om Emil!
- Nye streker av Emil i Lønneberget - Gutten med det store hjertet!
- Emil i Lønneberget - Den nysgjerrige og uheldige rampegutten
- Pippi på rømmen - Elleville Pippi blir med Tommy og Annika ut på tur
- Skrållan, Ruskprick og Knorrhane - Barna fra Saltkråkan møter smuglere
- Tjorven og Mysak - Sjørøverlekedagen på Saltkråkan
- Tjorven og Skrållan - Malins lille rampeunge!
- Tjorven, Båtsmann og Moses - Sommerstemning på Saltkråkan

Omtalespalte: Utenfor Hollywood