Anmeldelse av Inside Man, amerikansk film fra 2006

Kriminal, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 129 minutter

Inside Man - Trailer 27.04.2007

Spennende joint

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 12.08.2017]

En politietterforsker, en bankraner og en høytstående megler havner i et farlig spill etter at et bankran utvikler seg til en gisselsituasjon.

Jeg har sansen for Spike Lee som regissør, på sin CV har han flere filmer jeg liker godt - som f.eks Old Boy, Summer of Sam, Malcolm X og denne, Inside Man. Når jeg som seer, fra introlåta til rulleteksten, blir "sugd inn" i handlingen, når omgivelsene rundt forsvinner og en føler at en nærmest står i samme rom som rollefigurene på skjermen, så er det et tegn på meget god regi. For meg er det en håndfull regissører som klarer dette i tillegg til Spike Lee - David Lynch, Quentin Tarantino og David Fincher er noen eksempler. Men dette blir voldsomt subjektivt, la oss ta for oss Inside Man, en joint av Spike Lee som det står i introen.

Som sagt, regien sitter som ei kule - alt virker så naturlig og harmonisk. Samtidig har man her et solid manus å jobbe med ført i pennen av Russell Gewirtz, en relativt fersk manusforfatter som tidligere har Righteous Kill med De Niro og Pacino på CV'en. Gewirtz har talent, og det ville ikke overraske meg om han vil stå bak flere storfilmer etter hvert. Manuset sørger for god progresjon i filmen, og det er sjeldent et kjedelig øyeblikk. Det eneste jeg kunne ønsket meg var at filmen var kanskje en halvtime lenger for å få litt mer bakgrunnshistorie om ranerne. Det er ikke noe jeg føler mangler i filmen som sådan, men tror det kunne skapt litt mer helhet i handlingen.

Så, rollelisten - her er det flere som gjør en virkelig god jobb. Riktignok gjøres kanskje jobben enklere med god regi og godt manus, men skuespillerne spiller såpass godt at det kompletterer filmen på et vis. Denzel Washington er klasse - i måten han kler seg på, måten han snakker, kroppsspråk osv. Som politimannen Keith Frazier er han utmerket som en mann litt mellom barken og veden, som må ordne opp i en vanskelig gisselsituasjon samtidig som han har sine egne demoner å kjempe mot. Clive Owen ser ut som han ikke har gjort annet enn å spille briliante kriminelle - han er nådeløs og gjør meg både glad og forbannet mens jeg følger hans handlinger. Jodie Foster behøver liten beskrivelse, hun er en utmerket skuespiller og rollen som Madeleine White passer henne som hånd i hanske. Når man i tillegg har personer som Willem Dafoe, Christopher Plummer og Chiwetei Ejiofor på rollelisten, så vet man at dette borger for god kvalitet.

Jeg har sett denne filmen noen ganger siden den kom ut i 2006, og jeg synes den er like god hver gang jeg ser den. Men jeg vil ikke snakke så mye om selve handlingen i filmen, da jeg synes den er såpass god og uforutsigbar at jeg ikke vil ødelegge forventningene for de som skal se den for første gang.

Jeg velger å trille en solid femmer på terningen for Inside Man. Det er nær sagt en perfekt gjennomført thriller. Filmens 129 minutter går fryktelig fort avgårde, og første gang jeg så den ble jeg sittende og gjette på hva som ville skje nærmest helt frem til rulleteksten kom. Den eneste grunnen til at jeg ikke triller en sekser, er som tidligere nevnt, at jeg hadde ønsket meg litt mer bakgrunnshistorie om ranerne. Men det blir en smakssak og min personlige mening, det er ikke en mangel i filmen på noe som helst vis. Har man lyst til å se en spennende politithriller, så er Inside Man definitivt noe for deg. Terningkast 5!

- Oldboy - En skuffende adaptasjon
- 25th Hour - Sterk Norton
- Gjør det rette - Friskt!

04.09.2010 sier Jacob: Kjempeflott anmeldelse! Digger Clive Owen selv!
03.09.2010 sier Snippxx: Denne filmen likte jeg svært godt også. En film med dyktige skuespillere og dem gjør en fin prestasjon. Bra anmeldelse.
03.09.2010 sier dreamrocker: Hei hei Pål, på tide du fikk med deg denne ja. Det er en grunn til at den er oppført blant mine favorittfilmer ser du.
Et helt ufattelig bra konsept som her er utpønsket og som du og sier, "bra skuespill"

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller

Universal Studios / Universal Pictures, Imagine Entertainment, 40 Acres & a Mule Filmworks