Anmeldelse av Pride and Prejudice and Zombies, amerikansk film fra 2016

Action, Grøsser Spilletid: 108 minutter

Pride and Prejudice and Zombies - Trailer 22.10.2015

Kjoledrama iblandet hjernesultne zombier!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.08.2017]

Da 1700-tallet begynte var Britannia rik på fruktene av verdensomspennende handel. Fra koloniene kom ikke bare silke og krydder, men også en smittsom og avskyelig pest. Mange mistenkte at franskmennene hadde skylden. Når folk ble bitt, ble de til nye umettlige zombier som hungrer etter hjernen til de levende. Millioner døde og våknet opp som legioner med uforsonelige levende døde. Alle var da sikre på at verdens ende hadde kommet. For å beskytte de levende, ble den store barrieren bygd. Det er en 30 meter høy mur som omgir London. Så begynte utgravingen av den kongelige kanalen, en stor vollgrav 55 meter dyp, som omgir både byen og murene. Landet mellom de to befestningene ble kjent som ‘Innimellom’.

På denne tiden kom det på moten å studere Orentens dødelige kampsporter. Japan for de rike, og Kina for de kloke. I det andre slaget om Kent fra 1768, ble en av broene over den kongelige kanalen invadert. Det gjorde at glupske zombier massakrerte alle beboerne i ‘Innimellom’. Det ble sagt at det var denne nedslaktingen som gjorde Kong George gal. Da kampen var vunnet, ble det beordet at alle broene skulle ødelegges, unntatt Hingham-broen, som ble eneste måte å krysse den kongelige kanal på. Og da mange trodde de hadde vunnet krigen, forlot en del Londons trygge forsvarsverker og dro til sine gods på landet. Men det ulitmate slaget mot de levende døde var ikke over...

Filmen begynner med ord fra en overklassedame: ‘Det er en velkjent universalsannhet at en zombie som har hjerner i besittelse, må ønske flere hjerner. Dette får innbyggere i Netherfield Park virkelig erfare. Der ble en hel husholdning drept av en horde levende døde under et parti av kortspillet, whist’. Deretter får vi se Oberst Darcy ankomme en hemmelig inngang til en overklasseeiendom.

Jeg liker både zombifilmer og filmer som filmatiserer Jane Austens verker, så hvorfor ikke kombinere disse to elementene? Dette i seg selv hørtes ut som en utrolig skrudd blanding. Dette kan sammenlignes litt med eksempelvis ‘Abraham Lincoln: Vamprire Hunter’ som også blander to rare ting sammen. Bare at her er det ikke Vampyrer men de like populære skrekkaktige zombiene som utgjør trusselen. Zombiene er dog smartere enn jeg er vant til i de typiske zombiefilmene og de kan også snakke og lage feller for de levende. Det finnes også et mellomstadie der ikke helt smitten er utviklet seg langt nok til at de blir skikkelige zombier. Da ser de bare ut som zombier, men oppfører seg som vanlige folk.

Filmen er basert på en romanen ‘Pride and Prejudice and Zombies’ av Seth Grahame-Smith fra 2009, som igjen blander den klassiske fortellingen om kjærlighet på tvers av sosiale klasser i 1800-tallets England fra Jane Austeen med en helt ny utfordring i zombier. Filmen forsøker å etterape en klassisk ‘Pride and Prejudice’-film og legger til zombier. Heldigvis ligger hovedvekten på kjærlighetsdramaet og zombiene danner konflikten og mørket i bakgrunnen. Men som ‘Pride and Prejudice’-film er dette langt i fra den beste i bransjen, selv om denne versjonen har en absurd blanding zombier som triumfkort for å lokke begge kjønn til filmskjermen.

Vi får den snerpete, men rike Mr. Darcy. Sam Riley ligner også på en typisk Mr. Darcy, men gjør seg alt for mye til i stemmen på en kunstig måte som ødelegger litt for troverdigheten for hans rolleprestasjon. Selv om han prøver å etterape Colin Firth, når ikke Riley Firth til anklene en gang. Han mangler litt av den komiske timingen og den naturlige transformeringen til rollefiguren Mr. Darcy. Da er Lily James mye bedre i sin rolle som Elizabeth Bennet. Hun er akkurat passe søt til rollen som den nest peneste av Bennet-søsknene. Jeg liker også hvordan hun fremstår som en flott, feminin, sterk ung kvinne som også kan bite fra seg med kampsport. Det er Lily James som gjør denne filmen verdt å se. Hun klarer både å formidle følelser og være et tøft anker for filmen.

For meg blir dette litt for mye. Zombiene får ikke nok spillerom og ikke har kostymedramaet nok snert til å virkelig gripe fatt i meg. Likevel er dette en film som klarer seg helt alright. Filmen begynner langt svakere enn jeg hadde forventet. Det tar nemlig litt tid før du kommer helt under huden på filmen, men når du først gjør det er dette en film som har sine øyeblikk. Det gjør filmen verdt å se, men ikke så mye mer enn det. Zombiedelen skiller seg som sagt ut på flere punkter med at zombiene kan både snakke og oppføre seg om de trenger det. Filmen ser også ganske tilfredsstillende ut med gode effekter på zombiedelen. Jeg ruller en finfin treer på terningen for en film som delvis klarer å engasjere meg og som blir litt utover i filmen. Og så får vi selvsagt en en mer standard avrunding på det hele.

• Radio Times
  • Sky.com
  • Starburstmagazine.com
  • Cinemania
  • The Australian
  • The Straits Times (Singapore)
  • The Sunday Age