Anmeldelse av Final Fantasy 7 - Advent Children, japansk film fra 2004

Fantasi, Action, Eventyr, Animasjon, Sci-Fi Spilletid: 101 minutter

Mest for spillfansen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.08.2017]

Det har gått hele to år siden ruinene av Midgar sto som et testamente for de ofrene som ble gjort for å oppnå fred. Men verden står på nytt overfor en stor trussel. En mystisk sykdom sprer seg raskt. Gamle fiender er i bevegelse. Og Cloud, som har forlatt heltelivet for å leve et liv i ensomhet, må trå til igjen...

Filmen begynner med at noen fargerike hundelignende dyr kommer løpende mot oss. 498 år tidligere på den nordlige halvkulen får vi bakgrunnsfortellingen om Livsstrømmen som er en elv som sirkler rundt planeten som gir liv til verden og alt i den. Shinra elektrisitetsverk oppdaget en måte å bruke Livsstrømmen som energikilde. På grunn av Shinras energi, kunne menneskene leve svært bekvemme liv. Shinra brukte sin makt til å prøve å stoppe alle som stod i deres vei. De hadde en spesialgruppe med krigere som het SOLDAT. SOLDATENE fikk Jenova til å plassere celler i dem. Jenova var en ulykke som falt ned fra himmelen og prøvde å ødelegge planeten. En SOLDAT het Sephiroth, og var bedre enn de andre. Da han fant ut om de eksperimentene, som han var et resultat av, begynte han å hate Shinra og etterhvert også alt annet. Det var mange kamper: Shinra mot menneskene som var mot dem, Sephiroth, som hatet planeten så mye at han ville den skulle forsvinne. En dag brukte planeten livsstrømmen som et våpen og stoppet alle kamper.

Dette baserer seg på det populære dataspillet Final Fantasy 7 og forteller fortsettelsen på historien i fra dataspillet. Har aldri spilt dataspillet selv, men frisyrene fra dataspillet ser ut til å være på plass. 3 år etter forrige film kom det en ny Final Fantasy-film. Den har ikke det samme ambisiøse forsøket på å skape ‘virkelige’ mennesker i animasjonen som første film. Her er alt mye mer animasjonsmessig utformet og langt enklere i form og farge. Vi får noen veldig glatte og utrykksløse fjes på rollefigurene og samt mye simplere animasjon i alle ledd.

Første del av filmen er svært tam, der kjedet jeg meg faktisk en del. Andre halvdel er mye mer actiondrevet, men likevel klarer ikke filmen helt å engasjere meg helt der heller. Dette er dog ikke dårlig laget, jeg blir bare litt sliten av å følge dette og filmen føltes mer som å se på et dataspill enn å se en film til tider. Og det gjør sikkert at dette er topp underholdning for fansen, men for meg nådde ikke dette helt opp. Da likte jeg faktisk bedre den første filmen, selv om jeg kanskje er alene om å synes det.

Dette var etter mine standarder litt tamt for film å være. Nå har jeg jo ikke spilt spillet og derfor er det vanskelig å skildre noe rundt om filmen formidler spillet bra, men etter det jeg har lest skal denne andre Final Fantasy-filmen speile dataspillet bedre og har med det en høyere status hos spillfansen enn den første filmen. Som animasjon er dette aldri helt på topp. Synes fargene er alt for blasse, animasjonen for enkel og bakgrunnene for generiske. Actionsekvensene er heller ikke stort å skryte av. Men for deg som har spilt spillet er nok det mye mer å hente her. Personlig klarte jeg ikke helt å la meg engasjere av filmen som ble litt for traust og lett forglemmelig i min bok.

- Kingsglaive: Final Fantasy XV - Maskinimperiumet mot folket med den magiske krystallen
- Final Fantasy - Helanimert sci-fi-eventyr med forsøk på ekte mennesker

Omtalespalte: Sci-fi