Anmeldelse av Dagon, spansk film fra 2001

Grøsser, Fantasi, Thriller, Mysterie Spilletid: 95 minutter

Marerittbyen skjuler en mørk hemmelighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.08.2017]

Filmen åpner med en drøm om Paul har. Han drømmer om at han dykker ned i en grotte der han finner en vakker dame som forsøker å kysse ham, men hun har skarpe tenner som skremmer ham i det hun skal kysse ham. Da våkner Paul opp i sengen sammen med sin kjæreste Barbara. Men Paul begynner straks å jobbe fra PC-en sin. Dette liker Barbara dårlig siden de er på ferie på en seilbåt sammen med venneparet Vicki og Howard. Det ender med at Barbara tar PC-en og kaster den på sjøen.

Like etter dekkes solen til og det kommer et voldsomt uvær inn over dem. Det ender med at seilbåten går på grunn og Vicki blir kraftig skadet. Nå er gode råd dyre fordi de ikke har noen måte å kommunisere med omverdenen. Paul og Barbara setter livbåten på havet og drar inn mot fiskelandsbyen Imboca som ligger ikke så langt fra skjæret. Men været er dårlig og livbåten begynner å ta inn vann. Til slutt blir de nødt til å kaste motoren på sjøen fordi den tynger dem for mye og ta årene fatt. Når de når land deler Paul og Barbara seg. Paul får tak i hjelp for å hente Vicki og Howard og Barbara tenker å varsle politiet.

I det rollefigurene tar kontakt med lokalbefolkningen merker vi raskt at noe ikke er som det stemmer. Etter dette utvikler turen seg enda mer til et mareritt. Det viser seg nemlig at det er ingen hjelp å hente i Imboca. Snarere tvert i mot. Imbocas befolkning skjuler nemlig en mørk hemmelighet. De tilber en gud de kaller Dagon. Vi følger Paul i hans kamp for å overleve og komme seg unna Imboca i livet...

Filmen bygger på en novelle av den populære amerikanske horrorforfatteren H.P. Lovecraft. Historien bak filmen har et veldig mørke og er ikke noe for deg som ikke verdsetter skrekkfilmer veldig høyt. Men for den som liker dystre og mørke filmer litt i det overnaturlige landskapet er dette en kjempefilm. Den er bra skremmende med en gjennomført helsort atmosfære. Filmen ser også meget bra ut og gjør jobben med å bygge opp stemning og ikke avsløre for mye tidlig i filmen. Filmen er regissert av Stuart Gordon, som er mannen bak kultklassikeren Re-Animator fra 1985. Her viser at han også har mer horror inne med denne spanske produksjonen.

Filmen er ulidelige spennende hele veien så man sitter å klarerer seg til stolsetet når Paul forsøker å komme seg unna farene i Imboca. Han tar inn på det enste hotellet i byen, men får seg en stor overraskelse når han kommer til rommet sitt. Det har nemlig helt ødelagt i en stand som ikke høster en flik av en stjerne i hotellverdenen. Når han går ut på altanen sin ser befolkningen i Imboca på ham og begynner å løpe mot hotellet. Derfra og ut filmen befinner Paul seg i livsfare. Jeg lurer hele veien på hvordan Paul skal klare seg.

Dette er en knakende god stemningsfilm som er laget for hardcore horror-fans. Filmen er nemlig veldig typisk gotisk horror og med noen morbide skapninger som får det til å gå kaldt ned over ryggen på en hver. De ser ut som mennesker i første øyekast, men de går litt dårlig, er veldig hvite i fjeset og mange ser nesten litt døde ut. Vi merker oss disse rare innbyggerne fra første stund i filmen og har et bra mysterium i bunn. Iløpet av filmen får vi litt etter litt et bedre bilde av hva som foregår og har skjedd med innbyggerne i Imboca.

Jeg var veldig positivt overrasket over denne skrekkfilmen som klarer å engasjere meg maksimalt hele veien. Digger mysteriumet med filmen som gradvis nøstes opp igjennom filmen. Dette er veldig gjennomført hele veien og er laget for typiske skrekkfilmfans. Dette kan også minne litt om en zombiefilm til tider, bare at dette er snakk om noen litt andre skapninger. Filmen er utrolig spennende hele veien og har bra tvister underveis. Også slutten er ganske overraskende uten at jeg skal avsløre hva som skjer. Alt i alt en film som underholdt meg nesten til det fulle med bra grøss, stor spenning, en del blod og bittelitt nakenhet.

- Dolls - Blodig dukketeater blir pur komedie

• Filmcritic.com
  • Cinemafantastique.net

Spania

Engelsk, Spansk, Galician

Via Digital, Fantastic Factory (Filmax), Castelao Producciones S.A., Estudios Piccaso, Generalitat De Catalunya Institut Catala De Les Industries Culturals (, Generalitat de Catalunya, Institut Català de Finances, Televisión de Catalunya S.A., Televisión de Galicia (TVG) S.A., Xunta De Galicia