Anmeldelse av The Screaming Skull, amerikansk film fra 1958

Grøsser, Thriller Spilletid: 68 minutter

Mysteriumet rundt hodeskallen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.08.2017]

Filmen begynner med at nygifte Jenni (Peggy Webber) og Eric (John Hudson) flytter inn i Erics hus. Jenni er Erics andre kone. Hans første kone Marion døde da hun ved et uhell gled og slo hodet på kanten av en dam på eiendommen. De møter Erics venner, Pastor Snow (Russ Conway) og hans kone (Toni Johnson), samt den utviklingshemmede gartneren Mickey (Alex Nicol). Jenni har tilbrakte tid i en asyl etter begge foreldres plutselige død. Hun er forstyrret av Mickeys tro på at Marions spøkelse vandrer på gården. Marions selvportrett i huset, synes Jenni ligner på moren hennes. Når hun begynner å høre uforklarlige skrikende lyder og se hodeskaller rundt huset, tror hun at Marion er på ferde. Men er dette noe bare Jenni ser for seg, noen som lurer henne eller et virkelig spøkelse?

Filmen åpner med kiste i en begravelse. Deretter får vi en stemme som hauser opp filmen med å si at den er så sjokkerende skremmende at den kan bli litt for mye for de fleste. Og det viser seg at kisten som vises er reservert for de som vil dø av skrekk, og selvsagt betaler filmselskapet for begravelsen…

Filmen begynner litt tregt. Men vi skjønner raskt hvor dette bærer hen. Filmen forsøker å bygge opp horrorstemning med en dramatisk musikk, skap som åpner seg med en hodeskalle i, vinden som uler i natten og ellers dyreskrik. Vi får noen marerittscener om natten der Jenni drømmer om mordet på ekskonen til Eric. Den utviklingshemmede gartneren Mickey er tidlig et uromoment i filmen. Han lusker rundt i bakgrunnen. Vi lurer hele filmen på hva som egentlig skjedde rundt Erics forrige kones død.

Filmen kommer seg ganske mye etterhvert og er faktisk overraskende interessant til å være så lavt budsjett og med så enkle virkemidler. En del av scenene er litt småkult laget. Særlig de som er filmet om natten med hovedpersonen Jenni alene i det store huset. Musikken er litt lignende som den i Stanley Kubricks ‘The Shining’ (Ondskapens Hotell) i begynnelsen. Mot slutten får vi også en nynnende dame som del av musikken.

Filmen er best i horrorscenene, men lider litt i de mer trauste og småkjedelige dramascenene som binder filmen sammen. I begynnelsen lurer vi på om Jenni ser for seg ting eller om det skjer noe litt uforklarlig eller overnaturlig om du vil. Det er spesielt med hodeskallen som dukker opp over alt.

Dette er en gammeldags horrorfortelling med skjeletter i skapene, i alle fall hodeskaller. Og jo mer du kommer mot slutten jo hyppigere og mer fremtredende blir hodeskallen. Mot slutten blir det flere marerittsekvenser som sikkert var veldig skumle på slutten av 1950-tallet. Filmen er meget kort, men bra kreativt laget. Jeg liker virkningsfulle filmer som med få midler klarer å skape illusjoner, og det gjør denne filmen veldig godt tidvis.

Filmen har fått veldig varierende kritikker, men jeg likte veldig godt horror-delen av filmen. Mot slutten blir dette mer og mer intenst. Filmen er bra kreativt laget på et sparsomt budsjett. Likevel er filmen ikke verst gjennomført for et slikt lavt budjsett. Jeg ruller en forsiktig treer på terningen for en film som overrasket meg en del i positiv retning.

• Ozus' World Movie Reviews
  • Die-besten-Horrorfilme.de