Anmeldelse av The Dark Tower, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Grøsser, Fantasi, Sci-Fi, Western Spilletid: 95 minutter

Den gode verdenen mot onde og mørke krefter

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 17.08.2017]

Det har vært mye frem og tilbake rundt filmatiseringen av Stephen Kings The Dark Tower-bøker. Endelig er den altså her, for bare å skuffe stort, trolig både for fans av bøkene og oss mer ukjente med dette universet.

Roland Deschain er en dyktig revolvermann som ferdes igjennom et Ville Vesten-aktig landskap på jakt etter det mørke tårnet. Han vil forsøke å redde sin dødende verden, truet av den onde Walter som aller helst vil ødelegge tårnet som beskytter den gode verdenen mot onde og mørke krefter. For å ødelegge tårnet må Walter ha tak i den spesielle guttungen Jake, hvis tanker og energi er det som skal til for å knuse tårnet for godt.

Regi er ved danske Nikolaj Arcel, en mann som står bak blant andre Oscar-nominerte En kongelig affære (2012). Hva andre grunner det er til at denne karen ble satt til å lage dette actionfantasyet, fremstår imidlertid som et lite mysterium.

Det hele starter greit nok. Unge Jake har syner og mareritt av en parallell verden hvor han ser både Roland og Walter for seg og tegner det han drømmer. Mor og stefar, samt andre rundt ham, tror selvsagt det har rablet for guttungen og vil sende ham på en spesialskole for trøblete barn. Jake blir ”reddet” i siste liten og blir tatt med over i denne andre verdenen.

Skuespillet av Tom Tayler i rollen som Jake er faktisk veldig bra. Han er sympatisk troverdig, og er lett å like, tross sin ellers litt dølle karakter. Idris Elba er likeså, som alltid stor, ruvende og oppslukende flott i sin tilstedeværelse på lerretet.

Matthew McConaughey i rollen som den onde Walter er først morsom å se i en slik bad guy-rolle, men etter hvert som man merker hvor overflatisk enkel og klisjé-ond karakteren hans er, føler man litt mer synd på dyktige Matthew som tydeligvis bare mest har hatt lyst å spille ond på film for en gangs skyld.

Med andre ord er karakterene alt for enkelt utformet som god og ond på en måte man har sett alt for mye før. Vi får eksempelvis aldri vite motiver bak ondskapen, annet enn at de mørke kreftene vil ødelegge tårnet og få verdensherredømme. Hørt det før, sier du?!

En annen ting er nettopp dette tårnet da… Hva med det? Vi får aldri se, vite eller lære tårnet mer å kjenne. Hva er dette tårnet, utover å skulle beskytte folk og land? Mye av dette enkle og overflatiske kan sikkert tilskrives at filmen er ment å skulle være bare én av flere tiltenkte oppfølgere og at vi skal bli mer kjent med dette universet etter hvert.

Problemet med en slik tilnærming er imidlertid at denne aktuelle filmen dermed blir gørr kjedelig og man sitter med så mange ubesvarte spørsmål at lite, om noe, engasjerer oss særlig stort.

En annen ting er filmens treige og seige utvikling, noe som gjør at de ellers gråtonedynkede bildene føles enda mer gråe og tunge. Historiens dystopi føles ikke en gang dystopisk nok til å bli interessant og medrivende, og da blir det rett og slett bare kjedelig, uengasjerende og gledesløs film.

The Dark Tower er ikke noe katastrofefilm, absolutt ikke. Skuespillerne er greie nok i det materialet de har fått utdelt. Første delen er dessuten best, der skildringen av Jakes angst, noia og barnlige avskårenhet fra omverdenen, gjør litt vondt inntrykk. Her kan man kjenne igjen litt av Kings fabelaktige evne til å skildre nettopp mareritt, ofte sett og opplevd fra barns perspektiv. Kunne det bare vært mer av slike toner og føringer i filmen forøvrig!

Utover dette føles filmen derimot bare såpass helt grei at summen blir noe vi har sett før, bare bedre og mer fengende. Det å filmatisere Stephen King er dessuten noe som har vist seg ikke å være særlig enkelt. Kanskje har dette noe med at man tar bort Kings mer særegne grep og sider, og erstatter (eventuelt overdøver) disse med mer klassiske filmatiske grep som action, bråk, støy og overflatebehandling. Igjen står da blant annet flate karakterer, en historie som ikke fenger, og så videre.

En del greie actionscener klarer ikke å forandre at man til slutt sitter igjen med et grått bilde av Idris Elba på netthinnen, noe som er et komplement til ham, men ikke til filmen. The Dark Tower illustrerer dessuten faren med å holde for mye igjen ved et univers, til en eventuell neste film. Den blir litt som den kjedelige midtfilmen i Divergent-serien. Nå kan det se ut som at det ikke blir noe neste film. Ikke at undertegnede bryr seg, for det er alt for mye slik uengasjerende film fra før av.

(Foto/Copyright: United International Pictures)

• Seattle Times
  • Deseret News, Salt Lake City