Anmeldelse av Revolt of the Zombies, amerikansk film fra 1936

Grøsser Spilletid: 65 minutter

Zombier blir brukt som soldater

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.08.2017]

Vi befinner oss på den fransk-østerrikske grensen under første verdenskrig. Der blir en orientalsk prest fra et fransk kolonial regiment, dømt til fengselsstraff fordi han forvandlet menn til zombier. I sin fengselscelle begynner presten å brenne et pergament som inneholder plasseringen av den hemmelige formelen. General Mazovia (Roy D'Arcy) dreper presten og tar det delvis brente pergamentet med seg. Etter krigen sendes en ekspedisjon, med representanter fra de allierte landene med koloniale interesser, til Kambodsja for å finne og ødelegge bakmennene bak zombiene. Gruppen inkluderer Oberst Mazovia, Armand Louque (Dean Jagger), engelskmannen Clifford Grayson (Robert Noland), General Duval (George Cleveland) og hans datter Claire (Dorothy Stone).

Filmen begynner med å fortelle oss at mange rare hendelser ble dokumentert og plassert i hemmelige arkiver under første verdenskrig. Vi får noen passe greie scener i begynnelsen av filmen med noen asiatiske zombier i krig. Som soldater fungerer Zombier utmerket da de tåler å bli truffet i brystet og bare fortsetter sin marsj fremover mot fienden. Det gjør dem til et mareritt for fienden som opplever at de ikke kan drepe dem.

Filmen har noen utrolig kjedelige dramascener mellom hver gang vi får se Zombiene på skjermen i korte små drag. Det blir bare mye snakking og veldig lite handling i filmen. Dette er langt i fra samme kvalitet som White Zombie, som dette er en løst basert oppfølger av. Filmen er dog ikke like vellykket som sin forgjenger men hentes frem fordi den er en av de tidlige zombiefilmene som er laget. Filmen klarer heller aldri å levere samme kvalitet som White Zombie i noen av scenene. Det gjør ‘Revolt of the Zombies’ til en virkelig murstein av en film å komme seg igjennom, og det til tross for at filmen bare varer litt over timen.

Zombier er noe folk flest ser på som skremmende og skumle saker, men dette er alt annet en skremmende. Denne filmen har nærmest ingen driv og snirkler seg fremover. Handlingen er nærmest som dørgende kjedelig å betrakte. Vi får også en malplassert kjærlighetshistorie som del av filmen. Armand blir forelsket i Claire, men elsker egentlig Clifford. Underveis får vi se noen øyne oppå skjermen når zombiene er under påvirkning. Disse stammer fra Bela Lugosi i White Zombie og er litt av noen intense øyne som kanskje er noe av det kuleste med hele filmen.

Denne filmen var en stor skuffelse. Særlig med tanke på at ‘White Zombie’ hadde uendelig mye mer å by på som filmunderholdning. ‘Revolt of the Zombies’ har nesten ikke noe å spille på og zombiene er ikke nok i fokus i filmen heller. Det gjør dette til en meget mager filmseanse. Filmen er utrolig treg og er veldig kjedelig å følge. Det gjør dette til en film jeg aldri kommer til å se igjen.

- White Zombie - Verdens første zombiefilm!

- White Zombie - Verdens første zombiefilm!

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film